onsdag 17 september 2014

Fyndat nytt, gammalt & från skogens skafferi.

Tiden går snabbt när man har roligt.. I Måndags kväll kändes det som jag hade hur mycket tid som helst här i Olofström. Men nu är det plötsligt Onsdag & imorgon eftermiddag åker vi hem igen. 

Men vi har iofs hunnit med massor. 

Jag & pappa har tillbringat nästa en hel dag i farmors hus. Vi har sorterat, slängt & gått igenom det mesta som fanns kvar där. Har stött på massa härliga minnen som tex vår gamla koja på kattvinden som finns kvar, där lekte vi & kusinerna under alla födelsedagskalas.
Idag va jag & mamma på IKEA. Dels med ärendet att leta efter 50cm breda faktum lådor att sätta in i köket. Vi ska alltså byta ut dom gamla trälådorna som man bara kan dra ut halvvägs till fullutdrags lådor fast med den gamla fronten på.  Men där gick vi bet då dom ju bytt ut sitt kökssystem & dom nya finns bara i 40 & 60cm..  Hoppas dock kunna beställa gamla faktum & rationell på nätet.

Påvägen till Älmhult besökte vi Återbruket i olofström & sen urfina Loppisen i Lönsboda. Hittade endel remake material men också lite annat smått & gott. Tror jag har börjat samla på en sak till..... Underbara Mexikanska fåglar i lera.  Idag hittade jag min Nr2. Denna va signerad V.Silva. Dom är så himla fina med blommig dekor och så lena och runda.  Har spanat in massa ashäftiga på Ebay. Bla Påfågel, tuckan & papegoja... Sådan vill jag hitta!!!
Hittade även en fin tekopp & en skål märkt W-Germany!! 


I Lönsboda hittade jag denna underbara Citronkvisten från Nittsjö.. IGEN.. Höll nämligen i den sist vi va där tidigt i somras. Nu höll jag i den igen men la tillbaka den igen, dumsnål som jag kan vara. 125kr är egentligen inga pengar för denna skönheten.  Min fina mamma tyckte nog detsamma för hon köpte den till mig. 


Tror den kommer få pryda en vägg i köket.. 


Har även besökt den nya EKO butiken som öppnat i Kyrkhult. Köpte Ekologiska Chiafrön & allrengöringsspray.
Jättefin & fräsch butik!


Hittade även till Lidl & deras ställ med lökar!
Så i vår börjar kriget mot rådjuren!!



Och självklart har vi plockat svamp!! Massa med svamp & ett gäng lärk-kvistar m kottar. Har en plan för dom..
Nu ligger alla trattisar på tork i bastun. Tror jag klarar mig i ett år till nu! 
Eller nästan alla för några av dom har vi smörstekt med karljohan & gula kantareller till kvällens middag.  Entrecote, ugnsrostad potatis, rödbetor m chevre, rödvinssky & så svampen då..  Så sjukt gott.


Från Anders får jag varje dag mms från govslipandet.

Igår såg det ut såhär i vardagsrummet. Hade gått åt en hel massa slippapper. Idag är är det bara lite i kanterna kvar.

Golvet i vårt underbara sovrum är iaf klart..

Kolla in vilket vackert golv. 

Längtar till fredag efter jobbet. Då ska jag åka direkt dit & kolla in alla rum. 


Imorgon är sista dagen här "hemma" i Olofström. Vi ska en sista sväng till farmors hus och sen ska jag & Astrid köra till Oskars via Kupan i Ronneby.

Varit härliga dagar hos mamma & pappa. 

1 kommentar:

  1. Men va fint det blir! Jag är egentligen ganska så nöjd med att vi inte äger ett hus att ta hand om men jag kan bli väldigt avis på just det där med att få sätta egen prägel och renovera. Göra det sådär till sitt som man inte kan fullt ut när man hyr. Jag är övertygad om att vi också köper hus igen i framtiden men det får bli när vi har lite större barn och är friska och pigga helt enkelt. Allt har sin tid. Jag njuter lite extra av att få följa er husresa istället. :)

    SvaraRadera