fredag 2 januari 2015

2014 - året då sista bitarna föll på plats...

Älskar verkligen att göra denna tillbakablick... Läsa igenom & välja ut dom roligaste men också dom jobbigaste stunderna från det gångna året.. Endel händelser känns så fjärran, endel hade jag glömt bort men dom flesta minns jag med glädje. 2014 är året som till en början va väldigt tungt & frustrerat pga boende & jobbsituationen men allt detta löste sig tillslut.

Januari:   Som sig bör i vintertider lite "sjukstuga", stökiga snöiga pendlingsresor in till jobbet i stan. Men även en trip till Stockholm på egen hand med massa gott med i bagaget hem, en ofrivillig "Smartphone-detox" men bäst av ALLT: bokning av vår New York resa!!

Februari: Anders jobbade i Sthlm mest hela månaden, jag jobbade, försökte få ihop vardagen, VAB:ade & rasade tillslut ihop... Som tur va förgylldes februari även med BRA besked ang pappas cancer & en crazy junta kväll på stan!

Mars: En tung start på månaden som gräsänka då Anders jobbade i Sthlm mån-tors, ännu en gång inflammation efter utdragen tand (kanske inte så konstig då jag va i uruselt skick både fysiskt&psykiskt då)& ännu mer sjuka barn tyvärr på dagen då dom äntligen skulle ha sitt efterlängtade födelsedagskalas. Men Mars bjöd också en fin dag på vår vackra tomt & så började jag min kamp mot "kassa-kilona"(hoppas jag hittar den energin i vår igen då endel fortf finns kvar). Men i slutet av månaden närmade det sig vår New York resa med pirr i magen & ordentlig Ångest! Och den sista Mars började vi äntligen vår resa mot NY med mellanlandning i Sthlm!! Och där på båten när vi gled ut ur Visbyhamn fick jag ett underbart samtal! Man ringde & erbjöd mig mitt nuvarande jobb men det outade jag inte då!

April: Första veckan i April tillbringade vi i UNDERBART häftiga New York... Skrev om resan uppdelat i flera inlägg: Del 1 resan dit & första dagarna, Del 2 China Town, Ground Zero, Empire state building mm, Del 3 om vår fina dag i Brooklyn & Del 4 om loppisarna mm.. Tyvärr hann & orkade jag inte skriva om sista dagarna men dom va lika fina & häftiga som dom jag redan skrivit om.. Sen fyllde jag år & fick en grym present av oss..  April 2014 va en häftig månad!!

Maj: I början av Maj-månad flyttade det in 2 nya familjemedlemmar: Kaninerna Katla & Elsa!! Jag slutade på Ica Atterdags i stan & började på Ica "Malma" här i Stånga! Pirrigt, mycket nytt att lära men sååå underbart. Och all tid jag tjänade på att inte jobba skift & pendla la jag på att plantera.

Juni: Vi började med en UNDERBAR familjedag... Jag odlar & det växer för fullt i pallkragarna men också i glasburkar inomhus. Det kom en galen hagel skur, vi målade om i vardagsrummet i huset vi hyrde & firade midsommar!! Och jag fick ett kul "sommarjobb" som loppisbloggare för Gotland.net!

Juli: Började med en helg i Blekinge för att gå på Ingers begravning. En tung men ändå fin helg. Sen åkte Agnes iväg till Bohuslän alldeles själv, jag tappade rösten lagom till Stångaspels-festen där jag serverade, sen vankades det underbart bröllop här i Stånga men hann också med att loppisblogga & gå på "Så mycket Burgsvik" med juntagänget! hektisk men kul månad trots tung start!

Augusti: I månadsskiftet Juli/Augusti åkte vi med Anders familj till Rhodos... Minns fortf den bitterljuva känslan inför "sista dagen" för det va så sjuuukt VAAARMT men så härligt lyxigt dendär veckan på Rhodos. Här kommer en sammanfattning av vår Rhodos semster.  Sen fortsatte vi direkt efter landningen på Arlanda till Tegelstrand. Där väntade fiske, "Svenskt sommar väder", loppisar & tid i mitt paradis. Blev bara någon vecka på västkusten i år för sen väntade vardagen & Agnes 1:a skoldag!!  Påvägen tillbaka till Gotland blev det tyvärr en sväng om Blekinge för sommarens 2:a begravning. Ännu en fin & stark kvinna i min närhet som gick bort denna sommaren.
Det jag inte skrev om då va att vi varit & tittade på huset vi nu bor i, vi tänkte, pratade, tackade NEJ till att köpa det, började återigen rita & räkna på att bygga nytt men tillslut tänkte vi om återigen & kontaktade ägarna till detta huset igen för en andra titt & så bestämde vi oss....

September: Nu trillade sista pusselbiten på plats. VI KÖPTE VÅRT HUS!!!  Alla papper & köpet gick snabbt o smidigt & vi börjar snart riva upp plastgolv, slipa, snickra & greja i vårt nya hus medans vi fortfarande bodde kvar i hyreshuset. Såhär såg det ut innan vi började riva & fixa. Däremot så infinner sig inte suget att flytta, sååå osugen på att packa ihop allt igen för 3.e gången på 2,5 år.... Jag & Astrid passade på att dra till Blekinge i några dagar & sen va Maja här och hälsade på en långhelg..

Oktober: Renoveringen fortsätter. Vi försöker jobba i huset så mycket det bara går, men med jobb, vardag & 2 barn så blir det rätt uppdelat så att jag är hemma, lagar mat & lägger barn på kvällarna medans Anders jobbar på i huset sågott han orkar & hinner. När vi väl planerat in arbetsdag i huset så blev Astrid sjuk.. Men ibland va vi här allihop. I slutet av månaden kom mamma & pappa till ön och med deras hjälp kom vi jätte långt på bara några dar.

November: Månaden då vi äntligen flyttade in. Huset va typ klart i början av november. Fredagen den 7:e november gick flyttlasset (eller delar av det) för det tar tid att flytta när man har TONVIS med prylar & gammalt skit. Men då den 7/11 sov vi iaf 1:a natten i huset. Vi fortsätter att hämta lådor i gamla huset i flera veckor. Och såklart rasar jag ihop lite pga stress & panik över allt.. Kanske låter konstigt men det va perfekt att jag & Emma fixade November-juntan sista helgen i November för den gav mig så mycket energi!

December: I början av månaden kom min UNDERBARA pappa tillbaka till ön & stannade i 1,5 vecka. Det va SÅÅÅÅ himla härligt. Han hjälpte oss så mycket inte bara med huset. Matkällaren blev som ny. Och sen anslöt Mamma, Maja & Joel för årets julmarknad. Ett långt inlägg om det & allt pappa gjorde!  Veckan innan jul va jag gräsänka samtidigt blev Agnes jätte dålig & jag va sååå orolig. Vet fortf inte vad det va.. Och sen kom mamma & pappa tillbaka igen för att fira jul! En jul som blev precis som dom brukar. Härlig, glad & avslappnad!


Jag längtar efter 2015... Förutom Sthlms trippen m barnen & den andra resan med våra vänner i januari ser jag också fram emot att fira påsken på Tegelstrand (vi delar & kör vartannat år med kusinerna, i år är det vår tur), semestern i år ska bli MINST 2 helst 3 veckor på samma ställe & i Augusti ska jag, pappa & Anders avverka pappas julklapp. Vi ska se Kim Larsen m Kjukken & Sanne Salomonsen i Varberg.. Och jag har även en plan & dröm om att besöka New York nästa höst. Hoppas få med mig någon som sällskap... Och om några månader drar odlingslusten igång...

2015 kommer bli UNDERBART!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar