fredag 1 januari 2016

Det blev en god jul & ett fint slut på 2015!!

Julafton firade vi här hemma i Stånga. I morgonklappen fick tjejerna filmen "Insidan ut" så den såg vi tillsammans på morgonen uppkrupna i en varm hög i soffan. Riktigt rolig & lite tänkvärd film.

 Eftermiddagen & kvällen tillbringades hos mina svärföräldrar. Vi kollade kalle Anka & så kom tomten...
Tomten berättade lite kul om mig när jag va liten & jag tyckte det va såååå jobbigt. Åhh va jag tycker det är jobbigt med tomten. Fixar inte maskerade människor, det kryper i hela kroppen . Som tur va känner inte barnen som jag. Sen blev det paket öppning. 

Sen åt vi massa massa gott...
Och så älskade saffranspannkakan på det...

När vi kom hem lekte tjejerna med sina julklappar & vi vuxna kollade "tomten är far till alla barn" men vid 22 gav jag upp o gick & la mig.

På juldagen åkte vi med em båten till Stockholm för att fira jul igen med mina föräldrar & syster med familj.
Så kul att träffa alla igen, speciellt Nancy!!
Vad hon har vuxit på bara 1,5 månader.

På Annandagen verkställde jag Mammas julklapp från 2014. Jag, mamma & Maja + Nancy gick på ABBA museet. Hur trevligt som helst. 

Så himla fint uppbyggt & massor av musik & "Swedish music hall of fame". 

Efter det tog vi spårvagn & tunnelbana till Skanstull & Ringen köpcentrum. Vårt mål va nya "Matscenen" ett Foodcourt där nio kända kockars & konditorer s mat säljs. Vi fastnade för Stefano Catenacci s mat. 

tog 3 små rätter..
Laxsashimi m rättika, Vetnamesisk råbiff & friterade små bläckfiskar. 

SÅÅÅÅ himla gott!! Missa inte detta stället nästa gång ni är på söder. Jag har redan bestämt mig för att testa "Raamen" nästa gång.

Sen åkte vi hem till Maja&Joel o firade en mysig lill-jul m familjen. Åt god mat, öppnade klappar & hängde.

Dagen efter åkte vi ut till min ena kusin, fikade & pratade medans barnen lekte.

Sen skulle Agnes få sin julklapp av Faster Lisa så vi åkte till Nacka Forum där hon fick ta hål i öronen...

Hon va lite pirrig & tyckte att det gjorde ont men bara någon timme senare va det lugnt & hon är hur stolt o nöjd som helst. 

Det blev en mysig resa hem trots blåst o vågor då vi bla satt i vår förliga kupé, i mörkret o kollade på vågorna som slog över fören. Va en välbehövlig trip för familjen utan massa tråkiga vardags-måsten.

Väl hemma igen jobbade jag bara 2 dar för i Onsdags, dagen före nyårsafton åkte jag & Anders in till stan ensamma. Vi och några par till blev bjudna på en underbar födelsedags middag på Waller´s i Visby av en vän & så sov vi på Scandic. Fantastiskt trevlig kväll med goda vänner!! 

 Visst är det jobbigt när Anders jobbar mycket i Sthlm men som bonus får han poäng på boendet vilket ger frinätter på hotell.
Sviten på Scandic i Visby är så fin & sängarna sååå sköna. 

Igår va sista dagen på 2015 & vi firade hos Märta & Mattias här i stånga.

En mysig kväll m 10 vuxna & 8 barn. 

Vi bjöds på massor underbar mat. Vi åt, pratade, skrattade o skålade oss genom dom sista timmarna på året.
Till förrätt fick vi Hummersoopa! 

Och till huvudrätt hade vi gjort potatisgratäng & rödvinssås till det MAKALÖSA köttet som värdarna bjöd på. Jag överdriver inte utan det va det bästa nötköttet jag någonsin ätit. Biff, oxfile & entrecote. Välsmakande kött som va så mört att det nästan smälte i munnen.

Till efterrätt fick vi bärparfait m salta&knäckiga nötter ovanpå.

Barnen lekte, dansade & hade så kul. 

Tolvslaget kom & gick. Sen kröp vi in i den varma salen igen och fortsatte kvällen. Tror det va vid 2-2:30 tiden som vi beslutade oss för att gå hemåt. Barnen va fortf vakna men va lite trötta. Vi lånade 2 vagnar o rullade hemåt.

Denhär jul & nyårshelgen har varit så härlig!! Nu är det ett nytt år o jag inleder det med att njuta av att vara ensam hemma då Anders & barnen åkte till Sthlm i eftermiddags o blir borta hela helgen. Bästa julklappen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar