måndag 16 december 2013

Min Måndag: Kolapopcorn & liiiite julfeeling.

Kanske behövs det en dipp i humöret för att hitta ny energi & motivation.. Så inatt vid 23 när barnen tillslut somnat om så låg jag & funderade en liten stund på hur jag skulle kunna vända humöret och hitta "feeling". Skrev en "to do" lista innan jag också somnade gott...

Så imorse när jag lämnat barnen tog jag sats med en ordentlig frukost till nyhetsmorgon & drog igång. Började med vedhögen i garaget som hånat mig varje gång jag kommit hem senaste månaden. Med en peppig spellista i öronen, lite svett & jävlaranamma så kastade, bar & staplade jag in så mycket ved som fick plats. Skruvade även dit en slängd fönsterbräda för att kunna slänga in ännu lite mer ved. Allt fick inte plats men högen är märkbart mindre & inte lika provocerande längre. Och jag återupptäckte att fysisk aktivitet faktiskt gör en pigg (om än mör), glad & är rätt skönt.

Sen tog jag itu med alla kartonger, gamla mattor & annat skräp som låg där brevid. Lastade bilen full & drog till återvinningen. Här kom dock ett litet bakslaget... Tydligen har dom stängt på Måndagar?? Men jag höll humöret uppe & åkte till "Kupan". Köpte lite fint gammalt julpynt, en bra slit&släng jacka (40kr) att ha vid tex vedstapling, trädgårdspyssel mm (min illgula reflexklädda varseljacka jag hade idag när jag staplade veden är bra att promenera i men sitter lite knasigt för mer fysiska övningar) & några fina knappar till mitt & systerns senaste "remake" idé. 


Hemma igen fyllde jag på energin. Slevade glupskt i mig en stor portion av gårdagens minestrone. Den va om möjligt ännu godare efter en natt på altanen. MUMS!!

Sen va det dags att röjja & organisera källaren & mitt pysselrum där Maja&Joel ska få sova i Jul.

 Fortfarande kaos men på rätt väg iaf...

Efter det ett varmt bad innan jag hämtade barnen. Det bjöds på "drop in" fika på Fritids. Mysigt värre att sitta & snacka med Agnes och lite andra föräldrar. 

Sen bar det av hem & medans ungarna pysslade med pysselkalender lagade jag en gammal "Linas matkasse" favorit. Biff m lök. Saknar "Linas" sjukt mycket fortfarande. Tyvärr kör dom bara Visby med omnejd. Börjar allvarligt fundera på att beställa den så den levereras till någon vän i stan & hämta den där.. För maken till inspirerande, väl testade & roliga recept får man leta efter.. Eller det är iaf min uppfattning från för 1½år sen när vi hade den. 

Efter maten gjorde jag kolapopcorn medans barnen lekte "haj-fiske" i trappan. Barndomsklassiker som är såååå enkelt & gott! Ni hittar receptet HÄR!!

Ungarna älskade det och jag med... SMASK!!

Nu sover Astrid & jag har som ni nog märker återfått min blogg inspiration! Agnes pysslar lite fler pysselkalender påsar som inte hunnits med. Den passar bäst för henne faktiskt. Astrid är lite för liten & otålig! 

Agnes älskar den!!

Nu ska jag på vernissage uppe hos pysseltjejen!

Godnatt!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar