onsdag 18 december 2013

En gnutta jul...

Börjar hitta liiite av känslan av "att snart är det faktiskt jul"!!! Lyckats byta mitt pass dagen före doppare-dagen så jag hinner hem för att vara med & klä granen med barnen.

Idag har jag tjuvstartat.  Fick "plocka" denna tallen på en väns mark & klätt den med loppisfyndat pynt..

Och även hängt upp trollhassel-grenen över matbordet & utökat den med lite fint pynt.

Ikväll va det även "julkrubba" i Stånga kyrka. Agnes & hennes mini-kör kompisar sjöng sånger & hämtade figurerna till krubban.
Massor av barn & sådär skönt stökigt. Skönt att det inte bara va Astrid som lät & höll på att krypa ur skinnet.

Jag är absolut för skolavslutningar mm i kyrkan. Här i Stånga ligger kyrkan precis bredvid skolan & det vore ju dumt om barnen inte fick utnyttja denna fina lokal. Kyrkan är en vacker & historisk plats. Om vi inte fyller den med våra barn kommer den nog ganska snart vara tom & förfallen. 
Jag är inte speciellt religös men kyrkan och kristendomen är en del av min uppväxt. Är döpt, har gått på kyrkans barntimme, har underbara minnen från stämningsfulla skolavslutningar i Kyrkhults kyrka, är konfirmerad & gift. Sådär medelsvensson traditions-religös alltså. Kyrkan är en fin stämningsfull plats & en fin tradition. Älskar dock hur den blir mer & mer avslappnad. Det va lite läskigt & stelt när man va liten. Idag va kyrkan full av liv med klättrande, pladdriga & glada barn. 
Agnes pratar, frågar, berättar & sjunger massor om Gud just nu iom kören & jag uppskattar det.  Förresten, på sista bilden ser ni dopfuntet från 1100-talet där Agnes döptes för snart 6år sen. På bilden har Agnes & några kompisar precis varit & hämtat herdarnas får..


Nu är det dags att krypa ner.. Imorgon ringer klockan tiiidigt. Jag öppnar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar