måndag 9 december 2013

Julmarknaden...

Efter en lååång dag ute på Malmen dagen före marknaden satt jag i långkalsonger vid datorn & skrev ut etiketter till Mammas Müsli & mina knäckehjärtan (som faktiskt sålde helt slut) som jag samtidigt bakade en sista sats av uppe i köket...
Plötsligt börjar barnen tjoa & skrika... Jag fattade ingenting men ser snart hur min syster MAJA & hennes JOEL kommer in genom källardörren!! Dom kunde ju inte komma sa dom.... Så galet överraskad & glad! Tror jag skrek lite jag också! Blev en trevlig kväll. Vi packade set m kopp,fat & ask i cellofan, toppade dom sista ljuskopparna & prismärkte allt. Och klockan va närmare midnatt när jag & Maja tillslut somnade till en film i vår säng. Männen våra (inte pappa dock) va på fest i grannsocknen. 

Dom här va populära. Har faktiskt bara 1kvar sista är nu SÅLD men 6st andra liknande pågång.

Tiiiidigt på Söndags morgonen.... blev jag väckt av Astrid! kl 04 närmare bestämt. Så jag va väl lagom pigg när jag tvingade mig ur sängen vid strax efter 7. Men efter lite frukost & kaffe kändes det bättre. Och strax efter 8 va bilen packad & vi åkte ut till Stangmalmen. Jag & pappa packade ur mina grejer ur bilarna & sen hjälpte jag till lite med att sätta i glödlampor i ljusslingorna innan jag började packa upp mitt.

Dagen till ära hade stormen Sven dragit förbi & lämnat ett fint snötäcke &  -6 grader! HELT PERFEKT VÄDER FÖR EN UTOMHUS JULMARKNAD!

Allting uppackat!! Vart faktiskt mer än jag trott så jag & Märta byggde en liten filial ut från ståndet med lite mer av mina grejer & hennes vackra hemgjorda ljuslyktor!

 Ser nu att jag missat att fotografera mammas UNDERBAR guldsprejade ekollon! Så jag tog en bild nu. 
Trollhasselgrenen hängde vi i "taket"där vägglampetterna hänger på bilden ovan. Sålde nämligen 3 lampetter redan innan marknaden. Mamma har alltså suttit & limmat, knutit & guldsprayat 90st ekollon! Och vi sålde nästan hälften!  5st hängen för 20kr. Verkligen ett fynd tycker jag! 




Dagen blev toppenbra! Jag är dock rätt blyg & är ingen som gillar uppmärksamhet eller att stå i centrum (kanske svårt att tro då jag kan "låta" en heldel & ändå inte har större problem att hänga ut rätt mycket av mitt liv här) men sån är jag. Så jag tyckte det va rätt jobbigt att stå där & sälja saker JAG GJORT men ju mer jag stod där desto lättare gick det. Övning ger färdighet! Och det va riktigt roligt! 
Reaktionerna från folk va positiva, nyfikna & "aha sååå kan man ju göra, va kul!". Roligt att förvåna & inspirera! Dom äldre tyckte väl det va lite lustigt & märkligt med bakformar som ljuslyktor att hänga på väggen & ljusstakar av björk stubbar. Rätt roligt att se deras reaktion när dom fattade vad det va.  Och jag fick också mycket beröm för mina hemmavikta tidningspåsar.

Jag är sååå nöjd & blev faktiskt positivt överraskad när jag summerade hur mycket jag sålt för. Mer än förväntat faktiskt! Och dessutom fortsätter jag sälja nu såhär i efterhand. Detta ska verkligen göras om! Jag, mamma & Maja bubblar redan av nya idéer till Stånga Julmarknad 2014 & kanske lite andra marknader oxå! Redan idag köpte jag & syrran på oss lite grejer för att testa nya idéer & remake!

ETT STORT TACK! Till mamma, pappa, Maja & Joel som hjälpte till med försäljning & allt runtikring! Anders hade fullt upp med andra göromål på marknaden men han ska ha en STOR eloge för pepp, stöd & hjälp under hösten då jag jobbat med detta. Och barnen sprang mest runt & lekte med kompisar, spelade på paket lotteriet & chokladhjulet! Och gick i luciatåget såklart!

Stånga julmarknad är helt enkelt det BÄSTA i sitt slag! Stånga Socken & Gotland med alla eldsjälar, glada & företagsamma människor lika så! 

Och ser ni något ni gillar på bilderna ovan tveka inte att hojta till om ni vill köpa något. Har trots bra försäljning lite kvar! 


1 kommentar:

  1. Men vilken mysig marknad och så mycket fin du (ni) har gjort. Det är så fantastiskt roligt att se fler som funnit lycka i att återbruka.
    Hoppas det blir många fler marknader för dig (för oj vad det är roligt)
    Önskar dig en fin kväll
    Kram
    Annie

    SvaraRadera