lördag 17 december 2011

Teneriffa...

Vet inte hur jag snabbt & lätt ska kunna återberätta om våran underbara vecka på Teneriffa!!

Resan gjorde vi för att fira vår pappa som fyllde 60 år under resan!! Det va mamma, pappa, Maja (min syster), Joel (systerns fästman), jag, Anders & barnen! Ett riktigt järngäng alltså! :-D

Kan ju börja med att berätta hur helt paj jag va timmarna innan resan.. Va verkligen sååå nervös. Dels för flygresan men minst lika mycket för att ta den där jä*la tabletten (inte överförtjust i att tappa kontrollen som ni nog märker).
Kom till Arlanda checkade in bagaget, gick igenom säkerhets kontrollen & hittade ett fik så alla i gänget kunde få i sig frukost! Jag tog ett halvhjärtat varv i taxfreen & konstaterade att det typ va omöjligt att focusera på annat än att "Remain sane" så jag återgick till Angry birds spelet som höll mig focuserad. När det va 15 min till boarding så tog jag tillslut den där tabletten.. Och jag vet inte hur jag uppfattades av dom andra men ser jag tillbaka så va det från super focuserad & lite introvert till "ja ja nu gör vi väl det här då". Under starten va jag heeelt svettig & nervig men sen verkade tabletten ännu mer & jag somnade snart.. Vaknade & va på topp. Vi åt supersmarrig flygplansmat & skrattade högt åt "Bridesmades" & fyllde på lite med en liten öl när vi närmade oss (kände att tabletten börjat sluta verka). Barnen sov sista 2 timmarna typ. landningen va superhärlig. Satt & kikade ut och va hur lugn som helst. Flyga? Lätt som en plätt!

Playa del las Americas ligger ca 20 min m buss från flyget. Så snart va vi på hotellet, incheckade & på plats. Bodde på Parque Cristobal som är ett kombinerat all inclusive & helt utan pension. Bara att välja själv. Vi hade ingen pension alls utan lagade mat själva i pentyt el åt ute! Efter första natten insåg vi att vi MÅSTE byta rum för Astrid hade inte transformerats på resan ner utan kunde fortf inte sova i samma rum som resten av oss 3, ingen av oss sov inte mycket första natten. Plus att vår första bungalow låg precis vid poolen så vi kunde inte ha öppet på altanen utan att ungarna rusade dit. Så vi bytte för en rätt nätt & väl värd peng till en 3.a kök/vard.rum & 2 sovrum en bit upp i området. Inte bara toppen bra för oss utan även för mamma & pappa som då tog över vårt 1.a rum då dom fått "anexet" m altanen mot staketet & en gränd.

Nu får jag fortsätta i punkt format annars blir detta en C-uppsats.

Vecka som gick hittade vi på följande:

*Barnen badade, badade & åter badade.

*Agnes gick till bamseklubben mellan 10-12 nästan varje dag.. Skönt för både henne & Astrid

*Vi "ungdomar" hade barn & föräldrafritt några timmar en dag, spelade minigolf & drack öl.

*Åkte hela gänget på bussutflykt till "Loro Park" TOPPEN FIN park väldigt värd ett besök & Astrid blev bussjuk, inte lika kul. stackars lilla plutt!

*Jag, Maja & mamma hade en shopping dag m lunch & tapas. Trevlig dag. Dock alltid liiite trist att det typ kostar som hemma. Är väl lite för insnöad på Thailand där man kan leva som en "kung" på en vanlig resekassa. Hittade ändå supergod parfym, jättefin kofta & halsduk på ZARA.

*Vi testade på fish-SPA. Dvs småfiskar som äter på fötterna. Helt galen kittlande, nästan elektrisk känsla men oj va mjuka & fina fötterna blev.

*Pappa & svärsönerna åkte ut & fiskade en eftermiddag. Joel fick bla en 1kg tonfisk, pappa 2 blåsfiskar & stackars Anders... ingenting.

*Åt massa gott! Kanariska potatisar m Mojo sås är en favorit men som pendlar i kvalitet. Bästa på hela veckan? BÄSTA Kanariska potatisar (små salta,skrynkliga & svarta) & korv på Mesón Castellano m mamma & Maja!! Önskar att jag hade hunnit ta med Anders dit. Restaurang utan meny utan det serveras vad som finns för dagen. Lite jobbigt (svensk som man är) blev det utan koll på priser & rätter men matupplevelsen va toppklass enligt mig. Sista kvällen slutade jag "sejfa" vid matvalet & tog in tapas & delade m mamma, friterade småbläckfiskar & vitlöksräkor! MUMS!! Födelsedagsmiddagen på "Chill Out" va toppen god också. En av dom mysigaste middagarna va ändå när vi stannade hemma, handlade hem massa smått & gott, drog ut matbordet på uteplatsen & åt. Helmysigt! Omysigast? Aberdeen steak house på strandpromenaden... Usch!! SJUKT Ofräscha toaletter, dålig mat & så mådde Astrid fortf lite halvrisigt efter bussresan & tom mage. Pappa sa en klok sak första kvällen när vi skulle beställa mat.. Han pekade på havet som ligger precis där & sa att här äter man fisk. Och visst är det så att bästa maten vi åt på promenaden va det som låg närmast dvs FISK. Lite irriterad över att jag är för feg för skaldjur & musslor. kan tänka mig att det är ljuvligt!!

*Skämde bort barnen m glass, klubbor & Agnes fick Cola några gånger... Heeelt lyrisk!! På semestern ska det vara lite speciellt & galet! jag och Agnes va bla på en mysig utflykt & kikade på leksaker, köpte en julklapp till Astrid, kastade stenar i havet & avrundade med glass på strandpromenaden.

Hemresan då? Lätt som en plätt. Inte ens tänkt på den under veckan. Shoppade loss i taxfree och tog tabletten precis när vi gick mot boarding kön. Inte ett uns orolig alls! Men man vågar ju ändå inte chansa. och tur va det för Astrid som somnat i Anders famn under boardingen vaknade & skrek VILL INTE hela vägen ut till startbanan. VILLE INTE sitta fastspänd!! Gissa om folk tittade & skruvade på sig.

Så nu är reslusten på topp, men samtidigt: att resa m en 2-åring "VIIIILLL INTE!!!" va inte jätte lätt & helt optimalt. Agnes däremot tyckte det mesta va härligt & spännande. Så vi hoppas att inom 2år sparat ihop bra & kunna dra minst 3v sydöst till älskade Thailand. Då är Astrid som Agnes är nu vilket jag tror kommer funka bättre! Antingen ska dom vara bäbisar eller minst 3-4 år för att det ska bli roligt & smidigt för alla inblandade. Längtar redan!

Kanske inte super utvilad & solbränd men omladdad av miljöombytet & lycklig efter massa häng m älskade familjen!

Det är semester för mig!!