tisdag 12 mars 2013

Man får vad man betalar för...

Hela den här "Hästkött-skandalen" förvånar inte mig alls faktiskt. Jag blir nästan full i skratt.... Vad trodde ni som blivit så förvånade & chockade??

Seriöst jag har skrattat så mycket åt den Isländska köttpajen som inte ens innehöll något kött!!! Bara ett bevis på att vi oftast är sååå blåsta när vi köper helfabrikat.

För ni kan ju helt ärligt inte tro att:
*Fiskpinnar kommer från en fin torskfilé. Det är ju garanterat det redan bortrensade skitköttet. Slamsor som silats från benen, malts ner, formpressas & paneras.

*Att 1portioners rätter med "lövbitar" & "grillbitar" är kött skuret ur ett fint innanlår... Slaktrens, formpress & Köttklister is the shit här...

*den superbilliga kotletten i storpack kommer från en glad gris som fått böka i go lera... Eller hur?! Däremot har den fått massa konstigt foder, levt på några få kvadrat i en stor högljud hall. Den är säkert svensk som det står på etiketten men har ett fullstämplat "interRail" kort både i livet & efter slakten.. Undrar lite hur länge köttet åker runt innan det hamnar i butiken.. Not so fresh..

*Har ni kollat på den rökta/kokta frukost skinka??  Ju billigare desto mer "spräcklig" dvs formpressad inga köttfibrer så långt ögat kan nå!!!! Skulle ni ta en skiva från en RIKTIG skinka skulle ni va mätta på en macka!!!

*Och i tacohyllan hittar ni minst 2 riktiga blåsningar:  Dip Guacamole STYLE (1,5% avocado) och Cheddarcheese STYLE dip (2% ost).. Bara en massa billiga substitut & smakämnen.

Något jag undrar mycket över är HUR kan det bli billigare att skicka råvarorna & maten runt halva Europa/världen för slakt & tillverkning istället för att slakta, förädla & packa här i Sverige???? Kanske någon krona dyrare men i sin tur skulle det väl ge fler arbetstillfällen vilket skulle betyda att folk skulle ha råd med den extra kronan... Det är säkert lite mer komplicerat än så men... jag tycker ändå det är konstigt!!

Ni får gärna fortsätta äta helfabrikat det kommer vi också göra när det är brist på tid&energi. Men man måste förstå att det är utblandat med både det ena & andra, malt, formpressat, förädlat & rätt vidrigt hanterat under tillverkningen. Det är just att det är så mycket "lurendrejeri" i hanteringen som jag tycker är äckligast m helfabrikat sen får det vara gnu, häst eller kamel men jag vill såklart gärna veta det. Jag kommer att läsa extra noga på paketen och leta efter korven & köttbullarna med kortast & tydligaste innehållsförteckningen. Är inte så känslig men jag ska erkänna att köpe köttbullar känns rätt läskigt om man börjar tänka på hur dom hamnade på min tallrik.

Vad som INTE är äckligt är när vi i höstas stod i ett kallt slaktrum på en gård & såg en HEL itusågad gris (med huvud & allt. Inälvorna fanns oxå där i en hink) hänga i taket, vägas, sågas ner & styckas upp i våra medhavda lådor. Våra frys är nu fylld med griskött som i mina ögon är mer värt än en fin butiksköpt oxfile. Grisen har levt väl, kunnat böka fritt bara 6mil härifrån, avlivats & hamnat i min frys .... Ingen tågluff där & den vetenskapen smakar så gott!! Och detta köttet va inte speciellt dyrt alls! Överst på önskelistan är en ordentlig matberedare med malkvarn & korvstrut. För köpa kött direkt från gård kommer vi göra snart igen & då vore det kul att kunna göra lite goda korvar att frysa in.

Här skriver Matbloggen SMASKENS.NU jätte bra om kött! 

Helt enkelt: Tänk på att man får vad man betalat för!!



3 kommentarer:

  1. Är SÅ glad att jag ärligt kan säga att vi inte köper något av det du räknade upp och har inte gjort det på ett tag nu. Känns skönt att vi "vaknat", och jag försöker nu frälsa min omgivning, men vet att alla måste ta det i sin takt... Vi har också köpt köttlådor, två stycken faktiskt. Det var i oktober och vi har fortfarande mycket kött kvar, för i och med köttlådorna äter vi betydligt mindre kött för det blir mer "värdefullt", plus att vi ju prenumererar på grönsakslådor.

    SvaraRadera
  2. Såååå braaa skriiivet!!!! Kunde inte sagt det bättre själv :-) man får vad man betalar för!!!
    Vi funderar också på att köpa en gris, till nästa jul. Då vet msn vad man stoppar ner i magen.
    Ha en underbar dag. Kramar

    SvaraRadera
  3. Jag kan rekommendera att köpa eko produkterna på Ica, man kan välja några om man känner att det blir dyrare!!! både mjölk, kött är inte så mkt dyrare om man tänker efter, sen är det bra att köpa eko på banan och kaffe som är extra utsatta för besprutning. och så känns det extra bra när man äter det;) /Ida

    SvaraRadera