onsdag 26 februari 2014

En alldeles perfekt dag....

I morse när jag vaknade tänkte jag först att vi skulle åka iväg & göra något kul.  Åka in till stan, åka skridskor eller åka till havet. Men efter att jag frågat tjejerna vad dom ville, om dom ville åka iväg eller bara vara hemma föll deras röst på att bara vara hemma... Och vad det valet kändes skönt & rätt såhär i efterhand.

Så vi tog tag i dom 8!!! flyttkartongerna med leksaker, pussel, böcker & målargrejer som jag hittade i källaren igår.. Mycket småbarns grejer som dom inte har glädje av längre.. Måna av lådorna va dåligt packade i senaste flytten, därav så många. Tjejerna hjälpte till. Vi tog kartong för kartong, vände dom upp&ner på vardagsrumsgolvet. Dom lekte, hjälpte mig att sortera. Vi pusslade alla pussel & sorterade alla memoryspel för att se vilka som va kompletta. Dom behöll något men resten av dom kompletta la vi i säljlådan. Med paus för lunch så tog detta hela dagen.

Arbetet resulterade i 2st lådor att spara. Varav en bara innehåller Duplo-lego & lite små grejer. I den andra sparalådan ligger mest fina träleksaker som klarat av 2 barn med hedern i behåll & lite skor.

I sälja lådan ligger mest slitna plastprylar & spel som dom vuxit ifrån. Det som inte blir sålt på loppis i vår får gå vidare till Kupan.

Sen slängde vi mängder med trasiga & okompletta spel, färdigmålade målarböcker & söndertuggade leksaker & böcker. Visst plockade barnen också upp & behöll lite leksaker men inte mycket.

Så 8st!! lådor blev 2 att spara & 2st som fått joina dom andra loppislådorna i ett eget hörn.

VILKEN SKÖN KÄNSLA!! Dels att rensa ur några av alla dessa lådor men också att dagen blev så rolig och fin, utan bråk & större konflikter. Barnen har lekt massor ihop, vi har förhandlat om vilka saker som skulle behållas & vilka som skulle säljas, det har spelats memory & pusslats och vi har varit på skattjakt som Agnes anordnade i morse med karta & ett roligt "försnack" och kart-genomgång vid frukosten. En riktigt "nyper mig i armen" dag alltså.   

Efter vårat lyxiga mellis: Amerikanska pannkakor på vaniljyoggi med varmahallon, chokladsås & väldigt "off season" & importerade jätte-jordgubbar va det dags för kvällsracet.


Mellan 17 & 19:30 gjorde vi följande: Lämna Astrid på Zumba, åka hem, städa undan medans Agnes tog på sina Zumbakläder, hämta Astrid & lämna Agnes för hennes Zumba (dom går i 2 olika grupper nu), hem igen, förbereda maten, hämta Agnes, mata barnen, laga min mat Tonfiskpastan (till skillnad från barnen va jag trött på Köttfärssås&spagetti ), medans jag åt kollade barnen på Labyrint sen va det dags att natta Astrid.  Phuuu!!

Vid 20:20 sjönk jag ner i soffan framför inspelade "Mästerkockarna" medans Agnes lekte på sitt rum.
När jag skulle lägga mig 1h senare så upptäckte jag att Kristian Gidlund gästade Jill i "Jills veranda". Tack & lov för vår digitalbox som tillåter en att starta programmet från början..  Sen va jag fast. Agnes gick & la sig och jag satt framför TVn och grät mig igenom nästan hela programmet. 
Vilken stark, öppen, begåvad, ärlig, levnadsglad & smärtsamt realistisk man han va dendär Kristian. Han ser märkbart påverkad ut stundtals & verkar samtidigt njuta ut i fingertopparna när han körde runt i bilen. När han kramade hästarna och han & Jill pratade om barnen han aldrig skulle få så fulgrät jag... Jävla skit Cancer!!

Efter den timmen uppskattar jag om möjligt våran "lata" fina hemmadag ännu mer! När vi vid 16:55 gick ut till bilen sa Agnes att Detta är första gången vi går ut idag.. kände jag mig lite värdelös som mamma men ändrade mig snart. Man kan faktiskt ha minst lika roligt hemma. Man är inte en sämre förälder för att man inte flänger runt & hittar på massa kul varje ledig dag. Även om jag lätt inbillar mig detta... Kommer minnas Agnes roliga planerade skattjakt & Astrids sköna pladder & organisering när vi ändrade om i hennes rum...

Nu ska jag krypa ner med båda mina fina barn i sängen, krama om dom en extra gång & sova gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar