onsdag 12 februari 2014

Ska vi byta? Ska vi byta fröer med varann??

Varje vår köper man massa fröer till vårens plantering. För en hel del pengar. Dom ekologiska tomaterna & kålen kostar tex 37kr/st. Och då "sejfar" & snålar man gärna och tar dom vanliga sorterna. Trots att man gärna vill testa både spenat, grönkål, sallader, både små, stora & cocktail tomater & massa fina blommor. Men det blir endel pengar så man skippar hälften.. Sådan är iaf jag.
Vet inte hur det är för er men jag odlar i rätt liten skala & det blir ofta en heldel fröer kvar i påsen när jag är klar. Och till nästa säsong har dom glömts bort eller försvunnit & så köper man nya. Sånt slöseri, jag vet... Någon som känner igen sig?

Så härom veckan kom jag på ideén att man kan byta fröer med sina vänner & bekanta! Portot blir ju inte alls så dyrt. Tänk att kunna köpa tex 3st påsar, plocka ur det man vill ha/behöver ur påsen & skickar vidare i utbyte mot annan sort och plötsligt har man fått 6 eller kanske 9 olika sorters plantor för samma pengar.  Information om hur dom ska behandlas, planteras mm mm finns att googla fram.

Visst vore det kul!
Är det någon som är intresserad?

Om intresse finns så har jag en lösning på hur kontakt & logistiken kan lösas enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar