fredag 17 september 2010

Bra skörd..




Efter dryga 2 timmar i svampskogen slet jag mig & gick hem, kände att nu orkar jag inte rensa mer (äta & plocka är kul men rensa inte lika spännande). Trattisarna & gula trumpetsvamparna har verkligen exploderat senaste dagarna efter allt härligt regn.. Likaså kantarellerna. Har faktiskt aldrig hittat såhär mycket kantareller här omkring någonsin. Sagt det förr & säger det igen: Vilket underbart svampår.




Nästa gång ska jag nog ta med stora kameran. För vilken massa roliga & spännande svampar det finns.
En som jag inte hittat så många av förr är den på sista bilden (dom andra ovan är självklart inget jag plockat) . Rödgul trumpetsvamp. Den är lika god som trattisar men har en mycket gulare fot, nästan neon orange jämnfört m trattisens smutsgula/ljusbruna fot.. Syns dock inte jätte bra på bilden vilken färgskillnad det är. Men 1:a gången jag hittade dom la jag (och pappa) den tom. i separat fack (för svampar man inte är hundra på så att man inte blandar m matsvamp innan man kollat upp dom. Tack mamma för allt klokt du lärt mig om svampplockning) för att den va så himla lysande orange i färgen.





Till vänster Rödgul trumpetssvamp Till höger: Trattkantarell

Har lovat mig själv nu att nästa sommar/höst ska jag gå en svampkurs för OJ va roligt detta är..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar