söndag 9 oktober 2011

Svamp extas!!

När vi kom hem efter att ha hämtat barnen hos Jocke i eftermiddags så drog jag ensam till skogs.. Kände att jag behövde lite alone time efter dagens städning så Agnes fick snällt stanna hemma idag.
Rundan började med nederlag då jag kom till stället jag lämnade igår & det va jämnat m marken. Någon flitig m sax hade rensat stället. Men lite längre upp hade hon inte gått så där hittade jag lite fina trattisar. Sen tänkte jag att det va dags att utforska hygget då det kommit lite regn så har jag sett att trattisarna börjat kika fram där oxå. Hittade inte så mycket trattis men däremot Galet stora "Svart trumpetsvamp" & galet mycket gul kantarell (lite ovanligt här i "min" skog då ALLA plockar kantareller )!!! Spana in detta!!




Blev jätteglad när jag hittade trumpetsvamparna, 4 år sen sist & det stället ligger nu under en hög m schaktmassor i nybygget. Men alltså känslan när man hittar dom där riktiga guldådrorna med kantareller är helt obetalbar! Blir sååå glad & exalterad!!! Jag har ett litet ticks att jag när jag hittar större kantareller pratar jag ofta för mig själv och säger alltid: -Well Hellooo Mr Chantarell!!! med löjlig engelsk accent (fått det från Ross & Rachel gifter sig på fyllan i vänner ) Men när jag hittade sista stället så sa jag ist: -Men seriöst nu har det f*n spårat ur!! För så mycket kantareller har jag aldrig hittat på en & samma runda. iaf inte här uppe. Fast undra om det inte är jag som spårat ur som går & pratar ensam i skogen. ;-D Nu är allt rensat & ligger på tork. 2 vändor i skogen så va matkällaren & torkställningen full igen.. Nu tillåter jobbet inte någon runda förän Fredag. Kan inte vänta!!





Ikväll blir det en ren kantarell macka på surdeg m grönmögel. Behövs inte drygas ut m taggis & trattis efter dagens fynd! :-D

1 kommentar: