lördag 8 oktober 2011

En riktig toppendag!!!

Astrid sov från 23 när vi la oss & vaknade först kl 06:30, bara det...




På morgonen hängde vi inne, frukosterade, lekte & kolla toy story tills Anders vaknade. Pga sammanhängande sömn i 7½timme!!!! Så tror jag faktiskt inte jag höjde rösten en enda gång dom där galna morgon timmarna. Lär er det barn. Får mamma sova blir hon glad, pigg & påhittig!!!!

Vid 11 käkade Astrid lunch & då passade jag & Agnes på att dra till skogs. Så medans Astrid sov, Anders fick slappa lite till (jag har inte alls dåligt samvete över alla vardagskvällar som han kör rejset ensam, inte alls) så hade jag & Agnes några sköna timmar i skogen. Och Jäklar va regnet gjort nytta i veckan. Vi fyllde korgen & jag lämnade ändå dom minsta och på slutet även stora. Har ett helt ställe som jag fick hoppa över. Mååååste ut imorgon innan Thailändskan längre ner på gatan ger sig ut.Trattkantareller ÖVERALLT!!!










Det är sååå jävla härligt där ute. Det luktar så gott, lingonen är perfekta, svamp överallt & alla färgerna är såååå vackra!!! Tur för Anders att säsongen är rätt kort ändå, annars hade han aldrig haft mig & Agnes hemma. För vår & sommar så är jag ingen skogsmulle. Det är bara när svampen kommer som jag blir alldels naturgalen. Det är något som gör att jag MÅSTE plocka svampen innan någon annan hittar den eller så att den inte förfars..... Knasig den där "samlar-genen". På mig blir den värre när jag är gravid, för då kan jag inte ens låta vinbären & rabarbern vara. Vi hade saft i halva kyskåpet hösten 2009. INGET fick förfaras!!! Anders (saftälskaren) va överlycklig!!



När vi kom hem lunchade vi & Astrid vaknade. Anders & Agnes duschade, bokade bio biljetter & drog vid 15 snåret. Då tog jag & Astrid cykeln till centrum. Handlade lite bröd (Älskar Gateau :s surdegsbröd) blommor till imorgon & smarriga riskakor. Vi begav oss hemåt mumsande på riskakorna. Astrid älskade att åka i cykelstolen. Pinsamt nog premiär. ursäkt: Agnes kan/vill inte bromsa så hon kan inte cykla m själv & Anders har ingen pakethållare till en till stol.. Och kan jag ta bilen skulle tanken aldrig falla mig in..... :-S Men trevligt va det!!

Väl hemma fick Astrid kolla pippi & jag tog itu med trattisberget, effektiv renstid 2 timmar men med Astrid aka trattismosaren hemma så tog det totalt 3-3½ timme."spampen, helpa dig!!" sen slet hon dom i stycken... Plockade även upp det berget m svamp som nu torkat i källaren. 1½-2L torkade!! trattisar är galet mycket. Har redan nu mer torkad svamp än vad jag någonsin brukar ha. Måste lära mig något bra recept på trattis-soppa.


Nu har vi kört ett snabbt plock rejs här hemma & jag ska snart steka till mig en härlig svampmacka. Nyköpt surdegsbröd, nyplockad svamp & mögelost... Mums!!!







Och inatt hoppas jag på att vakna av ett sms.................



Imorgon ska vi tokstäda inför visningen med BÅDA barnen hemma. Önska oss lycka till!!


DEMENTI!!! Tydligen ska min underbara svåger ta barnen några timmar imorgon, bara jag som missat att ta in den infon.. UNDERBART!! Tack.. Typiskt, då va hetsstädningen här innan helt i onödan, tyckte det va märkligt att Anders va så passiv... ;-D Massa Tack Jocke!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar