fredag 11 maj 2012

Update: Jakten på "THE drömhus"

Idag har vi varit & spanat in 2 hus.  En visning & en av mäklare/säljare tillåten snokning vid ett annat hus. Dessa 2 husen va 2 HEEEELT olika hus.

Hus nr 1: Huset där vi fick tillstånd att åka förbi, spana in tomten & kika i fönstrena. En helt vanlig röd trävilla i 2 plan, byggd 1980. Okej renoverat. Bara att flytta in & bo!
Vår känsla: Neeej! Fint, praktiskt & bekvämt men inte vår stil & lite tråkigt enl oss. Läget inte så bra. Vi vill sätta vår prägel på stället & gärna bygga köket själva, minst.

Hus nr 2:   Om vi säger så att det inte ens fanns bilder inifrån huset i annonsen på hemnet. Huset har stått oanvänt i flera år, STORT renoverings & moderniserings behov stod det i beskrivningen.. STOR tomt med skog, ut arrenderad åker & flera byggnader. Uppenbart att det är tomten man köper.
Vår känsla: Det va ta mej tusan det VÄRSTA jag sett!! Jag skulle inte ens stå ut med att bo där ens om vi sanerade & renoverade. Dååålig obehags känsla i huset. Skulle nog inte ens fixa att riva hela kåken & bygga nytt för jag har sett vad som fanns där. Råttor som rivit sönder väggarna & så hade det nog varit en brand/torrkokning för hela köket va svartsotigt eller så va det svartmögel. Det luktade asmärkligt & lixom stack i näsan. Som något ur en skräckfilm faktiskt. Och när vi skulle gå gick jag & Agnes fram och tittade vid entré trappen. På verandan låg lite bråte & mitt i allt detta låg ett sådantdär gammalt stort körkort (typ helt oförstört) och på bilden va det en väldigt gammal man som "stirrade på mig". Usch! Finns en risk att jag kan drömma mardrömmar om huset & vad som kan ha hänt/utspelat sig där.

Så vad kom vi fram till idag!? Vi vill inte ha ett "vanligt" fyrkantigt trähus och vi vill INTE köpa ett ruckel! Så något där mitt emellan! Absolut kan ett 70/80/90-talshus funka bara det inte är så "fyrkantigt" & vanligt.

Och om vi inte ska bo i Stånga så har vi nog hittat ett område utanför stan som vi verkligen gillar. Tyvärr finns INGET till salu där! Men det känns skönt att börja ana vad & vart vi vill bo...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar