tisdag 22 maj 2012

Hård natt... Vaken Astrid, strömlöst & vargtimmen!!

Kl 02 vaknade Astrid....... Jag är så sa*tans, hel*etes, JÄ*LA TRÖTT på dethär. Ibland blir det bättre men så kommer det bakslag. Kl 02:20 lyckades hon kissa utanför blöjan & jag bar ner henne och fuskade faktiskt genom att ge henne välling. Men såfort vi går mot hennes rum blir hon som tokig. Ignorerar det men 5min senare kommer hon tassande & det går lixom inte att avvisa så hon ligger mellan oss & rullar, pratar & ålar sig. Vi gör ett försök till men hon kommer tillbaka så 04 då jag verkligen TRÖTTNAR och säger åt henne att: -nu ska vi iaf sova, vill hon ligga vaken får hon göra minsann det i sin säng! Bär in henne och så tystnar hon. Så jag va tom tvungen att kika till henne innan jag kunde somna om. :-D

Under dom här timmarna vi ligger med "kasaren" mellan oss så går strömmen oxå!! Jag kan gilla strömavbrott på kvällen i 1h eller så, då kan det vara lite mysigt... Men oftast får jag liiite lätt panik över hur lite kontroll vi egentligen har över naturen och hur handikappad man blir utan el & rinnande vatten. Så eftersom jag ändå inte kunde somna började jag "katastrof tänka" lite istället.:-D Shit. Hur gör vi imorgon om strömmen inte är tillbaka?. Tänk om det hänt något allvarligt? Tänk om det är HELA ön? (vilket det i morse visade sig va. tur att jag inte visste det i natt) Och så gjorde jag det dummaste av allt & "zoomade ut". En liten helt mörk ö mitt i Östersjön alldeles ensamma..  Det där med att "zooma ut" kan ge mig liiite cellskräck faktiskt. Ska bli spännande att se hur jag kommer reagera i höst när det stormar river över ön & båtarna ställs in.


Imorse berättade Anders att Gotland har kapacitet att försörja hela ön med hjälp av reservkraft om kabeln från fastlandet skulle "gå av". Och så har jag oxå läst att detta är högst ovanligt. Hände förra sommaren då det tok åskade (vi va här då men då va det bara häftigt) och året innan hände något liknande men innan det va det 10år sen hela ön blev mörk. Så det lär väl knappast hända igen på ett tag. Och nu när jag är lite mer realistisk än under vargtimmarna (gå in & läs om varför man kan oroa sig så sjukligt vid 3-5 tiden) så inser jag att man absolut klarar sig superbra på denna ön trots storm, strömavbrott mm men det va svårt att inse i morse då jag i ett svagt ögonblick börja tvivla på att fastlandet ens fanns kvar...

Sådan är jag. Jag saknar helt & hållet suntförnuft & logiskt tänkande nattetid  :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar