tisdag 23 augusti 2011

Det här om Agnes och allt ätligt & oätligt!!

Agnes har blivit liiiite bättre på det där med att äta ALLT, både ätligt, oätligt & äckligt!! Vi har försökt lära henne att fråga innan hon äter bär, örter & andra saker i naturen. Hon gillar väldigt otippad mat som Oliver, stekt & rökt makrill, pasta & råa grönsaker. Brukar slicka i sig hudkräm & tvål ibland oxå. :-S

Detta utspelade sig idag:
Jag: Agnes! Kom ska du få smaka smuldegen (supersmaskig m sirap, grädde & socker) vi ska ha på äpplena!!
Agnes: Va är det för något!?
Jag: Det är smuldeg som man har till paj.
Agnes smakar & snart får hon en rysning & lämnar tillbaka skeden! -Inte så gott!
Sen skuttar hon bort till Anders som lagar mat. -Pappa får jag en morot??



Detta säger väl rätt mycket om Agnes!



Härom dagen lyckades hon ju peta i sig 3 små svampar i ett oövervakat ögonblick. Bara ett under att jag frågade vad hon ätit. Tänkte först när jag såg att hon va svart i munnen att hon käkat på någon pinne & tänkte ignorera det. Men så frågade jag ändå vad hon ätit på! -Svampar!! Svarade hon glatt! Jag tittade på Anders & sa bara. -Du åker nu!! Han fattade precis. Jag har vuxit upp m svampplockande föräldrar & vet att det finns väldigt giftiga svampar. Svampar som ger kräkningar, nervskador & njurskador!! Först försökte vi hitta några rester av dessa svampar & liknade i gräsmattan. Vi bad Agnes visa hur dom hon ätit såg ut men hon skämdes lite & slingrade sig. Anders körde in till Danderyd snabbt som attans.
På plats ringde dom giftinformationen och fick infon att väldigt sällan är trädgårdsvampar dödligt giftiga.Skööönt!! Men då hon fått i sig ett gäng svampar så ordinerade dom Medicinskt kol. 2dl gråsvart grusig sörja skulle Agnes dricka. Tog 1 timme!! Det va duktigt sa läkarna som bevittnat barn som suttit hela natten & kämpat. Men som sagt våran dotter käkade sandlådesand tills hon va 3½.






Agnes på DS ifärd med att få i sig kol!! Blev väldigt mycket lugnare när Anders mms:ade denna bilden. Läkarna sa också att hon verkade vara en skön & trygg tjej! Det känns ju bra att höra. Bara hon kunde sluta äta en massa konstigt! I framtiden kommer vi har kol hemma!


1 kommentar:

  1. Vad skönt att det gick bra i alla fall! Läskigt när sånt där händer!

    SvaraRadera