tisdag 30 augusti 2011

Gårdagens middag..

Igår gjorde jag laxbiffar som jag tror att jag va ensam om att gilla!! Iofs Astrid gillade lime-soya såsen Tacksam familj... ;-)



Recept! (från boken "mat för barn & deras föräldrar")




Laxbiffarna:



  • 600g lax utan ben & skinn såklart

  • ca 1msk riven färsk ingefära

  • 2-3krm salt

  • 3msk potatismjöl

  • 1ägg

Sojasåsen:



  • Saften av 1 Lime

  • ½dl japansk Soja (den tunna)

  • 1-2msk råsocker (jag brukar bara ta 1msk då jag gillar syran i limen)

  • 1-2msk skalade sesamfrön
Gör så här:


  1. Gör sojasåsen först & koka ris.

  2. skär laxen i små små bitar

  3. blanda laxen väl med ingefäran, salt, potatismjöl & ägg.

  4. hetta upp olja i stekpannan & lägg upp matskedsstora klickar m laxröran, platta till lite.

  5. Stek på medelstarkvärme tills dom är genom stekta.



Kanske någon mer där ute som gillar dom......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar