söndag 28 augusti 2011

Svamprunda!!

När Astrid lagt sig vid 19 drog jag snabbt ut i svampskogen & upptäckte att regnet & solen i veckan som gått har gett resultat!! Hittade några få kantareller & några slemmiga citronskivlingar desutom rätt gott om KarlJohan & andra soppar. Och på mina kantarellställen växer det så det knakar (kaxigt att ha 2-3 ställen där jag låter dom växa,, kollar till dom ibland & täcker över lite fint). Men oxå gjort samma tråkiga upptäckt som mina föräldrar gjort. JÄTTE MYCKET mask i KarlJohan i år.. Hittade två härliga små knubbiga stenhårda KJ som jag tänkte skiva & torka. Skivade första, fin fint vitt kött men när jag skar i den andra va det bara brunt & massa maskätet. Fick även skrota 2-3 till. Trist på så fin svamp. Så jag förvällde dom få fina istället.



Hittade denna roliga oxå.. Stor Klubbsvamp. Plockade inte den såklart fick stå kvar men tycker det är kul när man hittar lite udda svampar. Gick hem & bläddrade i svampboken & såg att dom unga är bra som utfyllnad men bara med en stjärna. Då plockar jag hellre lite annat som jag känner till. Svampnörd ..jag?? Näää!! :-D



Satt oxå & doftade på en kremla & jämnförde med dom i min svamp-app. Säkert hur ätliga som helst men jag vill vara SÄKER innan jag plockar & äter. Vill gå en svampkurs!!! Googlar & söker förbrilt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar