torsdag 19 april 2012

Yasuragi...

Jag måste ju bara får berätta om/minnas vår underbara vistelse på Yasuragi, Hasseludden!!

Förra Torsdagen efter att vi sålt huset så checkade vi in på Yasuragi för 2 nätter. Vid incheckningen fick vi badrocken (Yukata), badkläder & sandaler. Yukatan va det enda jag bar under HELA vistelsen. hade bara underkläder eller badkläder under... Och så fick vi tipset att delta i badintroduktionen 45min senare.  Så det va bara att gå ner till rummet & svida om för att sen bege sig mot det Japanska badet. Låg jätte nära vårt rum. Handduk, torra badkläder, underkläder, bok, frukt från buffén, nyckel mm mm bar man med sig i en korg som stod utanför hotellrummet. Efter bad-introduktionen gick jag på "fisk spa" (små fiskar som äter upp all död hud på fötterna) Anders som blev helt såld på badritualen körde det under tiden. Jag joinade senare.

Badritualen: Jag va liiiite skeptisk vid introduktionen. Har aldrig känt mig bekväm i offentliga omklädningsrum & badhus. Men oj va härligt det va!! Valde det "Tysta omklädningsrummet" (man får INTE prata här inne & det passar mig som gärna kan börja tvångsmässigt småprata med folk i tysta rum). Och upptäckte att det va väldigt få som valde det så jag va typ ensam hela tiden. Luuungt & skööönt!! Badritualen går till så att man tar ett handdukset i korridoren. 1 stor & 2 små. Går in. I ett dunkelt, tyst & varmt duschrum står det träpallar m en träbalja på rad framför varsin kran. Man lägger en handduk på pallen, sätter sig, fyller hinken, blöter andra lilla handduken & tvålar (tvål, shampoo & balsam står i dunkar med pump vid tvagningen) in sig med den, sköjer med vatten, tvagar sig mer, sköljer, tvagar osv osv och så kan man avbryta & gå ner och lägga sig i en varm pool mellan varven. eller basta.. När man är klar slänger man alla blöta handdukar i en korg & går ut, smörjer in sig (ljuvligt doftande lotion i pump-dunk), tar på Yukatan igen & går ut i poolen eller ut i dom varma källorna utomhus. Jag satt antalet timmar i det uppvärmda poolhuset & läste i en solstol. Mellan varven gick man & hämtade färsk frukt, grönt te eller vatten vid buffén. UNDERBART avslappnande!!!

Första kvällen skålade vi i rosa champagne, njöt av utsikten och sen gick vi till...

 ...Teppanyaki restaurangen!!!  Här blev vi placerade vid ett stekbord med 2 andra par. Roligt med möten med helt främmande människor! 2 unga ingenjör-studenter & ett religöst par från Visby och så vi! Blev en jättetrevlig middag med massa prat & skratt. Vi åt ljuvlig mat som lagades framför oss medans kocken berättade om råvarorna & tillagnings metoder. Vi åt vitlök som lagrats på tunna i 2½år. Vi fick smaka på råvarorna under tiden han tillagade dom. Helt OTROLIGT GOD MAT!! Jag åt: Lammkorv med sötpotatisailoi till förrätt & Oxfilé med rökig tamarinsås till huvudrätt. Ska man äta något på Yasuragi rekommenerar jag Teppanyaki, vilke show & vilken MAT!! Mellan rätterna serverades grönt te, sallader & soppa. Sen somnade vi behagligt mätta, glada, bad-trötta & belåtna!!!

 Dagen efter passade vi på att sova ut, ligga kvar i sängen, slösurfa på mobilen & verkligen dra oss. Kollade på nyhetsmorgon för att först vid NIO (craaaazy sent för småbarnsföräldrar) släntra iväg mot frukost matsalen..
Sen följde en rätt "hektisk" dag. Efter frukost drog vi ner till badet. Anders körde badritual & jag satte mig & läste. Lunchen åt vi vid 12. Jag åt en makalös sashimi (en jäkla massa rå fisk & mini bläckfiskar utan ris)  I LOVE!!! Efter lunch gick vi på Do-in, någon typ av självmassage, jag gillade mest andningsövningarna i början. sen badade & tvagade vi lite till (man kan inte få nog). Kl 15 hade jag tid för 75min ansiktsbehandling. Helt gudomligt & världens gulligaste tjej som va öppen, glad & grym på sitt jobb! Fick till&med en kram efteråt! Pre-födelsedags shoppade lite lyxiga produkter (för en gång skull). Seriöst, jag är 34 år Måste börja ta hand om min hy. Kl 17 va det dags för Sushi-skola......

.....i 1 timme fick vi först berättat & visat hur man gör olika sushi bitar. Sen fick vi praktisera & ÄTA!! Visade sig att Anders va grym på Maki-rullar. Både vanlig & avig!! Kolla va snygga & goda!! åt tills vi nästan storknade....


Efter sushi-skolan hängde vi lite på rummet, läste & jag piffade iaf till mig med lite mascara & ett blomspänne i håret till Yukatan. Kl 19 mötte vi upp Maja&Joel i baren för en öl & så fick jag jättefina födelsedagspresenter, sen joinade dom oss på middag i Tokyo restaurangen. Jag åt 2 förrätter: Sashimi på lax med wasabirom och krasse & Halstrad pilgrimsmussla med smörad shisobuljong! Till huvudrätt: Shisostekt reninnanlår med sanchopepparsås och vintergrönsker. Och till dessert: mjölkchokladbrûlèe med färsk frukt!!  GAAAALET trevligt & god mat! Och det häftiga är att man blir LAGOM mätt ingen matkoma alls! Sen gav vi dom en guidad tur (Joel hade iofs varit där innan för några år sen) genom hotellet & badet. Så lova mig det nu Maja & Joel att ni tar er råd&tid att åka dit!!!


Sista dagen, min 34-årsdag: Vaknade av att Anders klocka ringde  06:15 (som vi planerat). tittade ut & satte mig upp på armbågarna & utbrast: Meeeen... va? SNÖ!? Anders kontrade med att dra upp en kasse från shoppen FYLLD av presenter.  Doftljus, lyckogroda & yasuragi-lotion från shoppen! massa lotter & ett egenhändigt skrivet presentkort på en MOCCAMASTER kaffebryggare!! Underbara man!!

Vi bytte snabbt om till badkläder, plockade upp lite frukt vid buffén & gick ner till badet. Först ner i poolen, simmade liiiite. Gick ut till dom varma utomhus poolerna. Sjukt häftig känsla att ligga i vaaarmt, ångande vatten med snöflingor fallande i ansiktet (inte konstigt att jag hostar nu) sen gick vi in i varsitt tvagningsrum och körde en sista badritual. Möttes på rummet & sen åt vi en supersmarrig frukost med egenpressad jos, ägg, frukt & surdegsmacka!! Allt medans snön rasade ner utanför..... Sen sladdade vi genom snömodd till Nynäs.. 

Sammanfattning: Det kostar en hel del, men ALL mat  ingår (2ggr middag, 2ggr frukost & 1 lunch + ev sushi frossar skola INGÅR) enda man betalar är dricka, Servicen är GRYM!! Man frossar i frukt & te fritt i buffén. Dom flesta aktiviteterna är kostnadsfria. Grym avslappning med "plinky plonky japansk musik i bakgrunden". Och GUD va skönt att hinna UMGÅS,prata & uppleva saker med min älskade man. I vardagen kör man bara på & det enda man hinner prata dvs göra sig hörd genom vråååål är mest praktiskt skit... Här såsar man runt i en badrock & det enda man har är TID för sig själv & varann!  Åhhhhh, MÅSTE dit snart igen!!!

Tack fina ni som gav oss dessa presentkort i bröllopspresent! Skulle aldrig fått "tummen loss" annars!! Nu däremot vet jag vad jag får och hoppas kunna unna oss en dag snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar