torsdag 8 november 2012

Det här med direktverkande el...

suuuuger... Speciellt i ett gammalt dragigt 1700-taleshus med gamla 2 glas fönster.

Vi satte på dom flesta elementen 1 okt för att se vad det blev i el på en månad. Elräkningen för oktober månad som vi kunde se igår va INTE KUL kan jag säga och då har det inte ens varit minusgrader mer än någon enstaka natt. Och då tycker jag också att det ändå varit lite småkyligt här. :-/ Sover med 1 duntäcke + 1 vanligt, tjockstrumpor & full mundering.. Vågar inte ens tänka på hur en Januari morgon kommer kännas här..

Kan bli en gnällig & dyyyr vinter.

I förra huset va det 1:a vi gjorde att slänga ut oljepannan & sätta in bergvärme. Så vi är ju bortskämda med att det alltid varit en jämn VÄRME (den skötte ju sig själv) & låga kostnader.

Denhär vintern blir annorlunda.... Börjar känna liiite panik kan jag lova...

Så idag har jag fått order av Anders att hitta tjocka tyger, gardiner & filtar att hänga över dom värsta kallras dörrarna & fönstrena.. Redan hittat ett!! Stora rödsvarta tyget längst ner i inlägget HÄR!!  Blir en loppis rajd i stan. Har inte mycket gardiner i lådorna då jag inte är så förtjust i det utan har helst inga gardiner alls. Har endast ett gäng panelgardiner & tunna spetsgardiner och dom täcker ju inte så mycket.. Vi har redan satt upp 10cm tjock frigolit för 2 riktiga energitjuvar: skafferifönstret (1glas) & toafönstret. Det har funkat toppen, va galet kallt i skafferiet innan men nu är det samma temp som i köket. Men det går ju inte att sätta frigolit för alla fönstrena precis.

Så inom en kort tid kommer vårat hem vara mörkt & se ut som jag vet inte vad....  Men allt för värme & pengar.  ;-D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar