tisdag 6 november 2012

Pulled Pork!

I morse kl 07 stoppade jag in denna i ugnen. Såhär gjorde jag:

En bit benfri fläskkarre. ca 1,5kg. Sköljer & torkar alltid av vaccat kött.
1½ gul lök delad klyftor & 2 vitlöksklyftor
Blandade: Salt & peppar, spiskummin, rökt paprikapulver & vanligt paprikapulver.
Delade köttet i 3 delar och rubbade in bitarna med kryddorna
La kött & lök i lergrytan (funkar med gjutjärnsgryta oxå)
Hällde 1-2msk kalvfond & ca 1dl BBQ sås (en sådan vanlig flaska man köper) över köttet.
Behövs inget vatten då köttet avger massor av gott sky.

Sen in i ugnen på 110grader i 10h. Tjuvkikade vid 12.. 

Typiskt nog glömde jag ta bild när jag plockade ut det. Fast det ser ju ändå inte så jätte aptitligt ut då.

Sen silade jag skyn & lät den koka ner lite på spisen. Under tiden mosade jag sönder köttet m en gaffel. Bara trillar isär!!!  Blandade sen köttet m lagom mängd sky.

Har sagt det förut & säger det igen. LERGRYTA IS THE SHIT!!

Serverade i Pitabröd m sallad & Coleslaw (kål, rödlök, morot, CF, Majonäs, en klick dijon & salt+peppar)

Galet gott & väldigt mättande (mättnaden kan oxå bero på att jag & Anders även stod och åt rätt ur grytan när vi plockade ur den)!! Massa mat över så det blir pulledpork imorgon också!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar