fredag 9 mars 2012

Blodbadet....

Astrid har ju en superkänslig näsa. Blöder näsblod i tid & otid. Speciellt vid förkylning & väder skifte. Precis som sin kära far. Note to self: Ringa husläkaren för att kolla ev lösning på problemet.
Idag snubblade Astrid när hon sprang & landade så illa att nappen slog upp på näsan & störtfloden va ett faktum... Det va det värsta jag varit med om (värre än gången i Berga C) ! Jag plockade upp henne och höll min hand kupad under hennes näsa & bad Agnes hämta papper snabbt. Det rann helt galet! Snart började det rinnan nerför min handrygg & arm, Astrid bara skrek och slängde med huvudet.. Agnes kom snabbt med en pappersbit men det räckte inte så hon hämtade hela rullen. Då började jag få liiiite panik över allt blod. Bad Agnes leta upp & hämta telefonen. Hon är så duktig min stora tjej!! Ringde Anders i ren panik. Det slutade lixom inte blöda bara droppade & rann... *ryyys* Blod överallt, på golvet, Astrids kläder, mina jeans, mina händer & armar...
När Anders lugnat mig lite & vi lagt på så hade det iaf börjat rinna lite mindre och med Anders gryma tips om att ge henne en klubba så lyckades jag få sätta en tuss i näsan på henne en stund. Agnes va så himla fin. Klappade, tröstade & torkade Astrids ansikte & näsa. Hon är väldigt omhändetagande & empatisk våran 4:åring (det hade även dagisfröken skrivit i sina papper till utv.samtalet) så det är inte bara vi stolta föräldrar som tycker det. :-D
Enda problemet nu är att i Astrids näsa sitter massa torkat blod som är vasst & hårt och av erfarenhet vet jag att inatt kommer det sätta igång en ny störtflod. Vi försökte peta bort lite nyss när hon somnade i soffan men direkt började blodet rinna igen & hon vaknade skrikandes. Stackars lilla barn!!
Agnes min duktiga unge fick självklart belöning för sin insats, hon fick välja en tidning i affären..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar