onsdag 23 juni 2010

Skillnad...

Hum,, svårt det där med "mitt första år" böcker...
Efter att jag skrivit lite i Astrids bok igår så tog jag fram Agnes och kollade lite i den.

Agnes: Allt va så puttinuttigt, kom ihåg kocklslaget när jag fick se +:et på gravtestet...mysig graviditet, fin mage, bara njöööt, förlossningen iofs rätt jobbigt m snitt men hade inte så ont under el efter förlossningen, första tiden: så myyyysigt och hon sov mest hela tiden, va så glad & skrek aldrig. Fast hon va en kräkbäbis, det va rätt jobbigt. (måste skriva till det i boken)Vi steg upp vid 9-10 tiden åt frukost och hon fick AD-droppar varje morgon (iaf första året) sen lekte i på golvet eller åkte till BVC el öppna förskolan. Och det va verkligen så första tiden. Va helt ärlig, nästan iaf !! Och på alla frågor om 1:a gången har jag exakt datum (nästan klockslag)!

Hum... När jag sen bläddrade tillbaka i Astrids bok där jag också varit helt ärlig. nästan iaf, dock lite förskönande & undvikande så att hon inte ska få en kris när hon läser va inte läsningen lika upplyftande. Kanske inte konstigt att det varit lite tungt i vintras. :-D

Astrid: Blandar ihop minnet runt +:et m den gången jag testade 2 månader tidigare men fick tidigt mf. (detta har jag självklart inte skrivit i boken) Tuuung och lååång graviditet, mycket oro och ont, sjukskriven, Låååång förlossning (som jag iofs älskar att minnas tillbaka till, så lite positivt), stökig start m magknip, fnasig, kvällskrik, ersättning & kamp m att hitta en annan napp än mitt bröst. Dagarna gick åt till att hämta&lämna på dagis göra ärenden, handla & hinna sova lite. Astrid (6 mån) är pigg & sover typ bara 1-2 timmar/dag och så har det varit nästan hela tiden....
Och på frågorna om första leendet & skrattet: osäkert, svårflirtad. ca 2 mån & 4 mån.

Ska man va helt ärlig egentligen?? Tänk när dom sitter där läser sina böcker och hennes första tid skiljer sig så radikalt från Agnes första tid. Har ritat extra många hjärtan i Astrids bok här & där för att hon ska förstå att jag Älskar henne lika galet sinnessjukt mycket även om hon varit lite "stökigare" som spädis... ;-)

Fast något som känns bra är att jag skrivit mycket i bådas. I början m Agnes bok va det så viktigt att sitta ner, ha en extra fin penna & skriva snyggt. Nu raffsar jag ner i förbi farten ibland. Har ändrat ambition lite där. Det viktigaste är att det blir skrivet, än hur. För gud va kul att läsa dom böckerna med dom om några år och berätta hur dom va som bäbisar. Eller att sitta & torka en tår och minnas tillbaka själv när dom precis smällt igen dörren & kallat mig kärring.

Fast jag tror faktiskt jag ändå har njutit lite mer av Astrid som bäbis för nu visste man hur fasligt fort det gick. Ibland har man lyckats stoppa tiden och bara gosat i en timme. Medans man med Agnes nästan jagade fram och väntade på nya framsteg . Man längtade efter nästa storlek på blöjor & kläder och läste i smyg framåt i "månad för månad"s boken för att se vad som skulle hända näst. Väge&mätte på BVC i tid & otid. Nu är man mer i nuet. Man vet att det kommer men man tar det då...

Men det är väl så det ska va & är för dom flesta kan jag tänka mig!!!



Svammlat lite va...?

Som jag sagt 100 gånger förr! Så olika, men båda lika underbara på sitt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar