tisdag 24 augusti 2010

Dagens lunch..

Idag blev det ännu mer bäbismats storkok. Måste ha kommit in i ett stim. :-)
Ville ha en 3:e rätt i frysen till Astrid så hon får lite variation. Sen kan jag nog pausa i 1-2 veckor. Fast det är ju så himla kul att laga mat, speciellt till en glupsk liten bäbis.

Idag blev det:

Mini Pasta & ostsås m skinka, blomkål & broccoli.

Körde lite på känn men ungf såhär.

*Kokar "mini mini pasta" (finns risoni men oxå blommor & snäckor) enl instruktionerna. Obs Inget salt i vattnet. Skölj den kall om du gör det innan resten av receptet. Man kan ju ha vanlig större pasta till äldre barn men till Astrid blir det minipasta ett tag till.

½ broccoli som jag delade i små små buketter
1/3 blomkålshuvud i små buketter också.
ett gäng skivor tunn rökt skinka som jag strimlar & hackar.

Kokar broccoli & blomkål mjukt.

2 msk smör
2msk mjöl
4 dl mjölk
1dl Riven ost.

Smält smöret i en gryta och häll på mjölet (bottenredning). Dra av & vispa snabbt så det blir som en massa och sen på med mjölken. Funkar med toppredning oxå såklart (skaka mjöl & lite mjölk, häll i grytan med resten av mjölken) Blir det för tjockt så på med mer mjölk. Låt koka försiktigt en stund & krydda med svartpeppar. Bränner lätt.
Försök skaka av ledsen hungrig bäbis från foten.. eller ha lite bättre framförhållning än mig. ;-)

Sen blandar jag i ost, broccoli, skinka, blomkål & kokar upp till osten smält. Blanda i kokta pastan så va det klart.




Trodde pastan skulle va lite för stor för Astrid men hon tuggade så duktigt i sig den..



jag därmot fick nöja mig med gårdagens korvsoppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar