söndag 22 augusti 2010

Äntligen!!

Nu börjar det hända saker i skogen. Kantareller påväg upp överallt, dom flesta för små för att plocka men jag hittade lite annat gott att dryga ut med.







Blev lite kantareller, 2 ståtliga & fina Karljohan & 2 skivlingar!

Astrid skrattade förtjust i sin sele när jag satte upp henne på ryggen, hon satt och hoppade glatt i 20 min sen slocknade hon & sov gott resterande 1½-2 timme jag va ute. Härligt!!
Ivåran familj har vi ingen fotbollsäsong utan här är det svampsäsong & Anders blir svampänkling några månader varje höst. Ibland får jag med honom ut men han tycker nog inte att det är så skoj. Pekar på ALL svamp han ser, oftast långt från ätliga. ;-) Fast det är fint att han försöker iaf.
Det underbara i år är att jag INTE har ont & kan gå längre stunder & längre bort.. Förra hösten va jag stor som ett hus, gravid m foglossning & vågade/kunde inte gå för långt. Risken va att jag inte skull kunna ta mig hem och efter varje svamptur blev jag fast i soffan. Ibland va det så illa att jag inte ens böjde mig för all svamp om den inte va stor nog. Va liksom inte värt smärtan. Men ut det skulle jag.
Ser fram emot en lång härlig svamphöst.. Undrar när jag kommer träffa min kompanjon & värsta fiende.. Thailänskan längre ner på gatan. Hon är jätte trevlig & det är kul att vi är fler därute så känner jag mig inte så ensam. Samtidigt så går hon fram som en jordfräs och fyller korgen varje gång. Skitduktig på att plocka svamp. Ska ta efter hennes trattis knep & använda sax. Dom växer i stora klungor och med sax tar man dom bara i hattarna & klipper av nävvis.
Nu rensa svampen och leta upp något smakigt recept på karljohan pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar