fredag 20 maj 2011

En enkät om mitt favvo ämne. FÖRLOSSNINGARNA!!

Älskar att frossa i min & andras förlossningar. Tycker det är så mäktigt, häftigt & coolt. Älskar program som "en unge i minuten". Skulle kunna göra om mina egna flera gånger om (förutom snittandet då *ryyyys*). Därför är denna enkäten skit kul för mig & andra som precis som jag, ÄLSKAR FÖRLOSSNINGAR! ENJOY!!

1. När fick du reda på att du var gravid?
Agnes: Samma dag som jag skulle fått min mens. Kände det på mig.
Astrid: Samma som ovan.

2. Hur gammal var du?
Agnes: 28år
Astrid: 30år

3. Hur tog din partner det?
Båda: Glad & förväntansfull båda gångerna. Med Agnes hade vi försökt bli gravida sen 1½år tillbaka.

4. Mådde du mycket illa?
Agnes: Mådde lite små unket i några veckor. Inget anmärkningsvärt.
Astrid: Mådde skitilla till V13-14. Fick medicin utskrivet för att ens orka jobba.

5. Var du känslig?
Agnes:Nej. Va jätte harmonisk, nyfiken & uppe i det.
Astrid: Lite mer känslig nu. Nu visste jag ju lite mer vad för underbar upplevelse som väntade & förstod vilken fin liten varelse jag hade i magen. Gick lixom inte att förstå lika väl första gången. Med 2:a vet man ju vad som väntar. Och så vad vi ju på det klara ett detta va sista gången jag va gravid. Så det gjorde det lite extra speciellt.

6. När kände du bebisens första sparkar?
Agnes: typ runt V20
Astrid: runt V18 kanske tidigare..

7. Var du ofta orolig?
Agnes:Nja.. Såklart lite, men va rätt sansad & cool.
Astrid: Ja fruktansvärt orolig pågrund av 3 tråkiga händelser i min närhet under graviditeten.

8. Sparkade bebisen mycket?
Agnes:Ja det va en himla fart.
Astrid:Oxå en riktig fartdåre. Magen gick i vågor sista veckorna.

9. När började du läcka bröstmjölk?
Agnes: Rätt tidigt. Typ i V30.
Astrid: Nej.

10. Fick du bristningar?
Agnes: Nej inte en enda. Smorde in magen som en tok. Fick dock en liiiten på bröstet första dagarna.
Astrid: Inga under hela graviditeten trots att jag slarvade m krämer & oljor. Men på BF dagen så sprack det runt min fd piercade navel. :-( Blev super ledsen.

11. Blödde du någon gång?
Agnes: Ja. Fick en brunröd blödning i v9. Blev skräckslagen & fick akut tid för VUL. Vilken lycka det va att se ett litet hjärta picka.
Astrid:Nej.

12. Hur många ultraljud gjorde du?
Agnes: 3 st. VUL i V9 pga blödning. RutinUL v18 & tillväxt-UL i v32 pga misstanke om förstorat njurbäcken på rUL. Va ingen fara.
Astrid: 1st Rutin-UL

13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Agnes: Va öppen för förslag. Ville köra "dublin-metoden". Gärna smärtlindring. vaginalt. INTE SNITT!!
Astrid: Ingen dublin, ingen forcering, undvika värkstim.dropp. Vänta med EDA. Ville föda vaginalt! Men visste att risken för snitt va stor. Gick i aurorasamtal för att känna mig tryggare & för att kunna sluta älta det som hände 1:a gången.

14. Hur började din förlossning?
Agnes: Slempropp sen molande under kvällen & natten som sen gick över i oregelbundna korta värkar på morgonen samma dag som vi hade tid för igångsättning.
Astrid: Första känningen på natten mellan tors-fre som sen blev svaga oregbundna värkar under hela fredagen. Gick m TNS:en på hela dagen. Drog igång lite mer på kvällen..

15. Hur många timmar tog förlossningen?
Agnes: från att vi kom in till förlossningen för igångsättning, ca 15 timmar.
Astrid:Från rätt regelbundna & onda värkar på fredagskvällen ca 38 timmar till hon va ute.

16. Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Agnes: Lugnt Akutsnitt vid 5cm pga att hon inte gillade värkdroppet som behövdes för att jag ens skulle ha meningsfulla värkar. Och jag va hyperstressad över hennes hjärtljud som dalade varje gång droppet skruvades upp."Status Quo"
Astrid:Lugnt Akutsnitt vid 9cm efter 5-6 timmars "Status Quo". Hon kom inte ner vilket visade sig sen att hon låg m en hand vid ansiktet & vidöppen huvudbjudning.

17. Hur mycket var du öppen när du kom in?
Agnes: 3-4cm
Astrid: vid första besöket på förl på lördagmorgonen 1 cm. Vid inskrivning lördag kväll 4cm.

18. Vilken smärtlindring tog du?
Agnes: Alvedon, vetekudde & EDA vid 5cm.
Astrid: Alvedon, vetekudde, TNS & EDA vid 8cm
Har faktiskt aldrig håll i en lustgas mask. 1:a gången behövdes den inte och dom erbjöd mig EDA redan vid 5 ,vilket jag blåögd tackade ja till trrots att jag inte kände att jag VILLE ha den. Trodde att jag inte skulle hinna få någon annars. Och 2:a gången mådde jag lite småilla av trötthet & allt att jag inte ville ha för jag va rädd att må värre. Så jag flåsade på för egen maskin fram till 8cm innan jag bönade & bad efter EDA som då dröjde 1 timme.

19. Dragen med sugklocka?
Nej. Kom aldrig så långt. Snittad.

20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
Nej inget krystande heller. Snittad. :-D

21. Blev det komplikationer?
Nej inte med någon. Förutom att det blev akutsnitt då. Och att min livmoder 2.a gången va toktunn & brast under snittet. Tur att det hände då & inte innan.

22. Vad tyckte du var jobbigast?
Agnes: Att dom inte hade central övervakning på hjärtljuden speciellt då det hoppade pga värkstim. droppet. Anders fick sitta & kolla. Jobbigt att läkaren som va med på slutet & sen snittade va en riktigt hemsk & hård människa. SNITTET! Huuuu!
Astrid: 2 sista timmarna på morgonen då jag hade sinnesjukt ont, insåg att det nog skulle bli snitt & EDA:n tog inte. Blackoutade när dom sa att läkaren skulle dröja ½ timme. Hade TÄTA dropp-värkar i 2 timmar som körde över mig totalt. Och snittet va inte någon angenäm upplevelse heller. Gillar INTE snitt!
Men samtidigt som att vissa saker kändes jobbigt då så vänder jag det till: SHIT JAG FIXADE DET!!! Så det blir ändå positivt i slutändan.

23. Var du rädd för något?
Agnes: Rädd för snitt.
Astrid:Rädd för att livmodern skulle brista eller att det skulle bli snitt igen.

24. Skrek du?
Agnes: Nej
Astrid:Kanske lite då på morgonen precis innan snittet.

25. Hur många var inne i förlossningsrummet?
Agnes: Hade ingen räkning på det men det är en massa människor med under ett snitt.
Astrid: Se ovan...

26. Hade du någon nära med dig?
Båda: min kära Anders

27. Fick du sys?
Agnes & Astrid: ja... Snittet krävde sina stygn. Och efter Astrid sydde dom ihop min tunna livmoder omlott.

28. Vilken vecka födde du i?
Agnes:41+6
Astrid:41+5

29. Vad var vikt och längd på bebisen?
Agnes: 3475g & 50cm
Astrid:3805g & 50cm

30. Ammar du?
Agnes: slutade när hon va 7½ mån
Astrid: Fick tillägg från 3 mån men hon ammade oxå till hon va 7½mån.

31. Hur gammal är bebisen nu?
Agnes: 3½ År
Astrid: 1½ År

32. Vad tyckte du om förlossningen?
Agnes: Kände mig snuvad på allt. Ifrågasatte mig själv & tänkte att jag kunde gjort annorlunda. Klandrade mig själv för att vi valde att stanna & forcera ist för att åka hem & vänta ut det. Och knäckt över att det blev snitt. Ältade det fram till Aurorasamtalet jag hade inför nr2.
Astrid: Världens sjukaste & häftigaste upplevelse. Latensfas på 22timmar typ. Låg hemma & kollade film, TNS:ade, pratade i telefon m vänner mellan värkarna, och försökte sova 10 min åt gången. Fattar inte vart ifrån jag fick energi. Hade varit förkyld & sovit dåligt i flera dagar. Totalt 38 timmar m värkar & 16 timmar på förlossningen. Gjorde så galet ont men jag va ändå sååå taggad att föda vaginalt & jag kämpade så mycket jag & min kropp kunde. Så pass att jag inte ens fattade att det inte hände något efter 3 på natten. BM pratade om besvikelsen som kan bli efter snitt. Jag trodde hon snackade om förra gången. :-D Snacka om focus!! Stod still på 9cm från kl 03 tills jag blev snittad kl 10. Gillade inte snittet dock men det va enda utvägen. Jag hade gjort mitt bästa. Skulle göra om det direkt om jag fick chansen.

33. När kommer nästa barn?
Det blir inga fler nu... Vi är nöjda & tacksamma över våra 2 fina barn!!

1 kommentar: