söndag 15 maj 2011

ESC-finalen..

ESC kvällen blev inte riktigt som jag föreställt mig varken på TV:n eller här hos oss.

Först lite om tävlingen:


  • Azerbaijan va helt otippade som vinnar iaf i min värld. Inte världens starkaste låt enligt mig. Känns mest: Ja ja okej då med en axelryckning.


  • KUL dock att Saade kom 3:a (trodde jag inte heller).

  • Konstigt att Finland hamnade så långt bak.


  • Anke (brunhåriga programledaren) va riktigt duktig, avslappnad & skön, förutom dom pinsamma käftsmällarna. Aldrig roligt m våld. Hon fyllde scenen & tv rutan väl iaf.

  • Synd att Irlands söta bumbi tomtar inte hamnade i topp 3.

  • Lite roligt att vi slog ryssen med hästlängder.


  • Scenen & greenroom va helt galet läckert. Synd att dom la allt krut på det och glömde bort ljudet för oss tittare.


  • Låten "Rockefeller street" (Estland) växer fortfarande vid varje lyssning.


  • Och är det bara jag som anar en lite putigare mun på Tyska Leena?? Har hon "plumpat"(svällande läppglans) eller "pumpat"?? Låten va iaf häftig, liiite "daft punk" känsla med silver spermie dansarna bara.


  • Väldigt många poänglämnare som passade på att utmärka sig med sång & risiga "spänningshöjande" PAUSER.. Gäller att passa på när man syns över hela EBU:s tv nät. Kan tänka mig att producenterna slet sitt hår & pekade på klockan..

12:orna va väl utspridda under kvällens röstning & det va dödligt spännande in i det sista. LYCKAT upplägg med att styra redan i Semi momenten så att grannländerna va uppdelade & att man bara kunde rösta i sin egna semi. SMART! Fast visst haglade kompisrösterna tätt igår men det går nog sällan att komma ifrån. Man sitter ju själv & förväntar sig 12:or från Norge, Finland & Danmark så man är väl inte bättre själv. Fast röstade gjorde jag faktiskt inte igår. Men innerst inne hejjade jag på fina Finland. När att ta båten till oxå.

By the way. Snacket om att jag & Anders skulle vara barnfria på ESC-fest hos syrran igår va bara en manöver för att dämpa svågerns tro om att det vankades svensexa igår. Såklart va det svensexa igår. Vaknade av att Anders pussade mig hejdå vid 06 & hämtade först idag en glad & seg man inne i stan vid lunch (han delade hotelrum med en av dom influgna Gotlänningarna). En av oss va alltså barnfria det gångna dygnet, tydligen hade denna någon oxå fått sova i en hästens, vaknat av sig själv & tagit ett låååångt skönt bad i morse. Fusk... Svensexan hade varit lyckad. Har jag vetat hela tiden då Anders & några till jobbat stenhårt, lyckats fixa MASSA kul för Jocke & planerat väl. Hur som helst.......

Hemma hos oss igår: Maja & Joel kom ut på eftermiddagen. Vi hängde med barnen, umgicks, lagade mat & grillade. Supertrevligt. Enda lilla orosmomentet va väl att Astrid hostade endel och det blev värre när hon somnat vid 19. Agnes slocknade 5 min in i programmet. När jag bar upp henne så blev det även aktuellt att ta ner Astrid som hostade jätte mycket. Hade henne nere några vändor under kvällen & dom gångerna jag försökte lämna henne där uppe för att somna så skrek hon som en tok & ville INTE sova. Kul! Så Astrid somnade vid 01:30-02 någon gång & jag oxå för att sen bli väckt vid 06 igen av att båda barnen vaknade. :-S Astrid drack en välling & började blunda länge så jag bar upp henne igen vid 07 & jag gosade & slumrade m Agnes i soffan till 09.

Så det har varit en skön slappedag sen vi hämtade hem Anders. Mac donalds lunch, film & popcorn i soffan & jag tog mig ett skönt lush:igt bad.

1 kommentar: