tisdag 10 maj 2011

Barn & kläder..

Har gått här och städat & knappat på ett (ligger 3 opublicerade i utkorgen nu) inlägg om mina känslor runt barn & kläder i snart 3 timmar. Och jag vet inte varför men jag blir bara irriterad på mig själv, genusdebatten, könsroller, butikskedjornas säljhets & hela samhället.

Jag stör mig på att det ens behövs en debatt om barnskläder. Samtidigt så vill jag helst göra kloka val åt mina barn o ge dom alla möjligheter och bara låta dom vara vad dom är, dvs BARN men samtidigt utan att behöva få moralpanik såfort tjejerna har något rosa på sig och utan att dunka mig själv i ryggen när dom är lite neutralare klädda. Samtidigt som jag tycker det är sååå roligt att handla kläder till mina barn. För barnen i sig har ju inget intresse i kläder utan det är MITT intresse & min klädsmak fram tills dom har en egen åsikt & önskan. Så jag försöker hitta en bra mix av ljuvligt, praktiskt & neutralt i klädväg till barnen helt enkelt...

Jag tycker DET HÄR är alldeles underbart vackert & ljuvligt (men tyvärr inte så praktiskt till mina vildar & inte heller något som skulle passa vårt klädkonto) samtidigt som DET HÄR är så befriande & rätt. Och varför kan inte både och bara vara OKEJ utan en massa tyckande för & emot..

Min enda önskan är att det inte va så himla laddat m moral & politik det här med kläder. För det blir bara ännu en sak att stressa upp sig över & få dåligt samvete för.. Det är nog med dåligt samvete & moralpanik i föräldrarollen som det är. Och kläder känns som en sådan petitess Och mer än hälften sitter väl i min skalle oxå. :-S

För om en mamma älskar att klä sin dotter i klänning ska hon inte få göra det? Ska inte samma mamma också kunna klä sin son i samma klänning utan att folks glor snett & bryr sig? Eller om man tycker gröna tåliga shorts & dinosaurie t-shirt passar toppen till sin son ska inte dottern också kunna klä sig så?? För varför ska egentligen någon ens bry sig om hur jag klär mina barn?? Och varför bryr jag mig om vad folk tycker???


För va f*n!! det är bara kläder som ska fylla syftet att skydda barnen kroppar mot väder, vind & lek.. Men samtidigt åååhhh så kul att handla. Både nytt & second hand.. ;-D


Som ni märker svävar/slits jag runt mitt mellan "skitsamma det är bara kläder & det är kul" & "Barnen ska inte behövas sättas in i sk könsfack när dom är så små".


Varför kan jag inte bestämma mig & måste jag egentligen göra det??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar