lördag 15 januari 2011

Klarhet...

I flera månader har jag haft problem med magkatarr. Sugande ont i mellangärdet. Inte fruktansvärt plågsamt men man blir rätt slut i hjärnan av att nästan alltid ha ont i magen.. Oftast värst på fm & tills sen em. Jag har fått receptbelagt som jag ätit i 2-3 mån. Har väl hjälpt lite. Proviva har varit stående på inköpslistan sen i somras & jag har knaprat rennie & gaviscon för 100-tals kronor.

För 1-2 vecka sen va det riktigt illa på jobbet och jag tänkte att yoghurt måste ju va lent & skön men det blev bara värre. Körde då smoothie m verumyoghurt till frukost några dar, det måste ju magen gilla men det blev inte bättre utan värre i någon dag.
DÅ slog det mig.....Finaly!! jublade magen... Kanske ska testa utan laktos produkter i några dagar. Så till morgon gröten & oboy:n blev det laktosfritt & ingen mer yoghurt. Och som genom ett trollslag försvann det onda över en natt & nu har jag inte käkat varken piller, rennie & jordgubbsproviva på flera dagar!! Weeeeha!!!! Vilken befrielse det är kan jag lova.
Men så dabbade jag mig ikväll. Kom ihåg gräddfilen till tacosen & kesellan till guacamolen så den va laktosfri. Men så slevade jag i mig en stor skål chokladglass och vips 30 min senare började det suga i mellangärdet. Det är ju lite ovant att tänka på det hela tiden. Tur att jag inte är nötallergiker konstaterade Anders! :-D
Det roliga är att jag minns att det onda va bättre & nästan obefintligt när jag ammade... Drack ju laktosfritt då för att Astrid visade lite tendenser till magknip när jag drack mjölk.. Allt trillar på plats!!
Så nu ska jag ringa husläkaren i veckan och lägga fram min teori om laktosen. Har ju inte dom klassiska symtomen utan får bara ont. Tror inte jag är intolerant utan nog "bara" lite överkänslig. Well well, vi får se, nu kan ju jag inte riktigt säga att min egna diagnos är 100%:ig!! ;-D Men hur som helst känns det skönt att börjat få grepp om det.

4 kommentarer:

  1. Tråkigt för dig att du fått magkatarr... =0/

    Själv har jag levt med det i minst 16 år. Har haft en hel del problem genom åren och vissa perioder har jag mått riktigt dåligt. Tyvärr får jag väl leva med det resten av livet!

    SvaraRadera
  2. Såg även när jag läste vidare i inlägget att du kanske är känslig mot laktos. Det är inte heller så skoj.

    Själv tål jag inte proteinet, så jag måste ha HELT mjölkfritt och det är många gånger väldigt jobbigt när man är hos andra och ska äta eller ska äta ute någonstans... =0/

    Jag hade gett mycket för att bara vara laktosintolerant!

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att du hittat något som fungerar, själv har jag fått diagnos kronisk magkatarr och IBS, skit kul.. eller inte.

    SvaraRadera
  4. Hittade hit via zasata blogg. Känner igen mig sååååå väl. Hade problem med magkatarr för några år sedan nu åt massa tabletter som lindrade. Slutade med mjölken och vart genast bättre. Kan än idag inte äta/dricka något med laktos på morgonen magen vänder sig ut och in direkt! Mjölk är ganska starkt för magen. Kramar

    SvaraRadera