fredag 8 april 2011

17 år!!!!!!

Minns det rätt tydligt.. Jag va 15år, satt & åt frukost i köket "hemma" i Vilshult. Pappa va nere vid postlådan & hämtade tidningen. När han kommer in säger ha något i stil med: -Det va på tiden. Nu är han äntligen död. Och så lägger han fram Sydöstran med en artikel om självmordet & bild på Kurt Cobain. Jag blev sådär tonårigt tokig & skrek väl något innan jag stampade upp på rummet & högst troligt drog igång Nirvana på Stereon. Jag va helt förkrossad & ännu mer förkrossad över att min lika Nirvana tokiga kompis Ida va på resa med sina föräldrar. Undrade om hon ens visste.... Alldeles ensam & INGEN som förstod sorgen.. :-) Tonårstrauma på hög nivå. STÖRSTA IDOLEN DÖD....


Mamma & pappa va inte alls nöjda med min nya musiksmak ala Högstadiet. Nirvana, sex pistols, Dia psalma och massa annan svensk punk. Jag va 15 år och bara 3 år tidigare hade jag trånat över "New kids on the Block" till vilka mamma gladeligen köpte konsertbiljetter (som vi sålde innan konserten när tuffaste tjejen deklarerade att dom va sååååå dåliga, och tyckte hon så-tyckte vi så. ) Men när jag la fram förslaget om Nirvana biljetter för mamma va det blankt NEJ!!! Antar att det blev total kris då också.


Har väl fått lite mer förståelse för det nu när jag själv är mamma. För skulle Agnes sitta instängd på sitt rum m svarta stearinljus & spela "Rape me" om & om igen skulle jag oxå få lite lätt moralpanik. Även om jag försöker intala mig att jag ska försöka vara cool inför alla tonårsnycker & identitets sökande faser. Men jag antar att hon kommer hitta något att göra för att provocera oss för det är ju oftast det viktigaste, just att provocera & göra tvärtemot. Hon får iallafall hellre bli punkare än super mejkad fjortis m superkorta shorts. Så högst troligt blir det en supermejkad Agnes i mini shorts som slår i dörrarna här om 11-12år.

Men tänk mamma&pappa, jag blev rätt normal ändå. Det trodde ni nog inte när ni något år senare vinkade av mig vid bussen till skolan i Kristianstad. Jag hade svart långklänning, nätstrumpor, militärjacka, stålhhättekängor & råttan Max i jackärmen. :-D



Lina årsmodell 1994...

3 kommentarer:

  1. Haha råttan hade jag glömt!minns dock din outfit första dagen. Dessutom var det ju bara du o jag som fick göra det härliga provet tack vare en utlandsresa...det hade jag förträngt men du var snäll nog o påminna mig för inte så länge sen!

    SvaraRadera
  2. Jag minns ALLT!! På gott & ont. Har snygga foton både från Liseberg (jag,du,Helena & Klibbe våren -95) men oxå från skola & hänget i Atriumgården.
    Glömmer aldrig pinsamheten man samtidigt samhörighetskänslan att vi iaf va 2 som skulle topsa.......

    SvaraRadera
  3. Ahh antar att de inte finns på dator eftersom det är 100 år sen, hade varit super o sett dem!haha ja det var en icebreaker sådär första dan!

    SvaraRadera